
Pierwowzór roweru
„Jedno - lub wielośladowy pojazd drogowy napędzany wyłącznie siłą mięśni poruszających się nim osób, w szczególności poprzez system pedałów, dźwignię lub rękojeść (np. rowery dwu-,...
Islamabad | Gilgit | Minapil | Karimbad | Passu | Shimshal | Khyber | Sost | Przełecz Khnjerab | Fairy Meadows | Nanga Parbat Base Camp | Islamabad
Karakorum to potężny łańcuch górski na pograniczu Indii, Pakistanu i Tybetu (Chiny). To najwyższe góry na naszej planecie zaraz po Himalajach. Są to też najbardziej “zalodzone” góry świata, nie licząc obszarów podbiegunowych. W Karakorum znajduje się aż pięć ośmiotysięczników z najwyższym K2 na czele (8611 m).
Karakorum Highway KKH z Poza Trasą Adventure to jedna z najciekawszych wypraw jakiej można doświadczyć, a dla osoby kochającej górskie widoki to prawdziwa magia i przygoda oraz spełnienie marzeń. Pakistan to kraj fascynujący, zwłaszcza dla miłośników otwartych przestrzeni i górskich krajobrazów. Niemal każdy kto tu podróżował i zna Pakistan potwierdzi, iż jest to jedno z najbardziej niezwykłych miejsc na świecie. Niejednokrotnie zdarza się, iż w trakcie podróży przez Pakistan Karakorum Highway po plecach przebiega dreszcz emocji. Niemalże cały odcinek trasy Karakorum Highway to piękne widoki wręcz odejmujące mowę. To jedyna tak urozmaicona wysokogórska trasa na świecie i właśnie dlatego Karakorum Highway w Pakistanie przyciąga, kusi i zaprasza o każdej porze roku. Podczas wycieczki do Pakistanu zobaczymy Nanga Parbat, himalajski ośmiotysięcznik. Przewidziany krótki trekking w tym rejonie jest łatwy i każdy chodzący od czasu do czasu po Beskidach doskonale sobie z tym poradzi. Wygodniejsze osoby całą drogę mogą przejechać na prowadzonym za uzdę mule i dotrzeć pod Nanga Parbat nawet nie pocąc się zbytnio.
Nasz zachwyt wzbudzą siedmiotysięczniki Karakorum. Docieramy aż na przełęcz Kundżerab, na samą granicę z Chinami. Na większej wysokości jesteśmy bardzo krótko, po zrobieniu zdjęć zjeżdżamy w doliny i dolegliwości związane z chorobą wysokościową nie występują.
Nigdy wcześniej nie widzieliście takich widoków, ani nigdy już nie zobaczycie. Szczególnie ciekawe jest zwiedzanie dawnego księstwa Hunza, nie trafia tam wielu podróżników.
STOPIEŃ TRUDNOŚCI: C/D
Górska wyprawa, jednak etapy rzadko przekraczają 1000 m przewyższenia, z reguły ok. 60 km, głównie drogi asfaltowe, kilka odcinków szutrowych.
Dzień 1-2:
Przelot samolotem do Islamabadu, zwiedzanie miasta.
Dzień 3: Gilgit
Przelot samolotem do Gilgit, stolicy północnego Pakistanu. To jedna z najpiękniejszych tras lotniczych na świecie, małe turbośmigłowe samoloty przelatują tuż nad szczytami ośmiotysięczników Nanga Parbat i K2 a z pokładu samolotu ujrzeć można też większość z 82 pakistańskich 7-tysięczników. Wśród tych majestatycznych gór czeka nas kilkanaście dni wspaniałej rowerowej przygody.
W Gilgit na skraju miasta znajdą się pozostałości buddyjskiej świątyni sprzed około tysiąca lat, a w mieście warto się poszwendać po bazarze i zrobić zakupy potrzebna na naszą wyprawę.
Dzień 4: Gilgit – Minapil
Rozpoczynamy naszą rowerową wyprawę trasą Kakaoram Highway. Droga powoli pnie se w górę mijając małe górskie wioski. Od razu zauważymy niezwykłą gościnność Pakistańczyków , niemal każdy z nich będzie nas pozdrawiał i uśmiechał się do nas. Cały dzień towarzyszyć nam będą widoki na ogromny masyw siedmiotysięcznika Rakaposhi.
Dzień 5: Minapil – Karimbad
Dziś wjeżdżamy w najbardziej spektakularną część Karakoram Highway. Droga biegnie wysoko po półce skalnej półce, wijąc se nad przepaściami, co rusz odkrywając przed nami widoki na łańcuch górski Hispar z jego sześcioma szczytami powyżej 7 tys m npm. Po drugiej stronie rzeki zauważymy malutkie wioski przyklejone do zbocza stromego szczytu Ultar o wysokości 7388 m npm. To będzie krótki (30 km) ale niezwykle spektakularny etap. Zaprowadzi nas on do dawnej stolicy królestwa Hunza – Karimbadu. Popołudnie przeznaczymy na zwiedzanie miasta. Odwiedzimy przede wszystkim niemal bajkowy fort Baltit, który ma już prawie 1000 lat i jest wpisany na listę UNESCO. Poszwędamy się też po uliczkach miasta pełnych straganów z pamiątkami , przyprawami i suszonymi owocami. Miasteczko pełne też jest restauracji z typowo pakistańskimi daniami.
Dzień 6: Karimbad – Passu
Początek dzisiejszego etapu prowadzi w dół do wioski Ganesh. Stąd zacznie sę trudny 15-kilometrowy podjazd . Od powodzi w 2010 część Karakoram Highway jest nieprzejezdna dzięki czemu na kolejnym odcinku czeka nas dodatkowa atrakcja rejs promem przez piękne górskie jezioro. Ostatni 15 kilometrowy odcinek urozmaicą nam piękne widoki na lodowiec Passu.
Dzień 7: Passu – Shimshal
Na jeden dzień opuścimy Karakoram Hihway i odwiedzimy jedną z bocznych dolin doliny Hunza – Dolinę Shimshal. Droga w tej dolinie zostałą uznana za cód inżynierii drogowej, Przeprawia sę przez skaliste zbocza , nie ma tu asfaltu , jest dziko i pusto i pięknie. Z surowymi szarymi skałami wspaniale kontrastuje biały lodowiec Batura. Mijane wioski zbudowane są tylko i wyłącznie z gliny, tylko nieliczne domy z kamienia. Miejscowi wypasają owce kozy i jaki.
Dzień 8: Shimshal – Khyber
Dziś niemal cały czas w dół z powrotem ku dolinie Hunzy. Jesteśmy już w sercu Karakorum, wydaje się, że góry sięgają nieba, są tu groźne i aż przytłaczają. Widzimy wiele skalistych i lodowych szczytów. Ciekawym punktem są kapitalne wiszące mosty, przez dwa z nich chętni będą mogli przejść, co jest ekscytującym przeżyciem. Nocleg w małej niezwykle spokojnej miejscowości Khyber. Tu już niewielu turystów dociera a jau na pewno nie rowerem.
Dzień 9: Khyber – Sost
Kolejny etap zaprowadzi nas do ostatniej pakistańskiej miejscowości przed granicą z Chinami – Sost, położonej na wysokości 3000 m npm. Niezwykłą atrakcją jest tutejszy bazar będący centrum handlu pomiędzy Pakistańczykami a Chińczykami. Miasto jest pełne gwaru stykają se tu dwie jakże odmienne kultury.
Dzień 10-11: Sost – Przełecz Khnjerab (4690 m n.p.m.)
Dwa ostatnie dni tej części wyprawy to już prawdziwe wyzwanie . Zdobędziemy najwyżej na świecie położone przejście graniczne łączące Pakistan i Chiny na przełęczy Khnjerab 4690 m npm. Od miejscowości Sost droga Karakoram Highway wjeżdża już w zupełnie bezludne tereny. Kolejna miejscowość jest daleko w Chinach , aż 200 km stąd. Od rana więc jest gwarno, podróżni zaopatrują sę w paliwo, żywność i wszelkie potrzebne produkty by ruszyć na przeprawę przez Himalaje. Nas czeka jedynie 80 km podjazdu do przełęczy na chińską granicę i tyle samo zjazdu oczywiście. Ci którzy nie czują się na siłach spędzą te dwa dni w Sost na zasłużonym odpoczynku. Pedałując przed ścianą nagich od braku roślinności siedmiotysieczników ma się nieodzowne wrażenie, że dalej nie ma już żadnego życia. Że dalej nie ma nic. W istocie, poza dzikimi zwierzętami, życia w tej części Karakorum nie uświadczymy.
Przełęcz Kundżerab położona jest w parku narodowym o tej samej nazwie (Khunjerab National Park. W Parku spotkać można wiele ciekawych zwierząt: pantery śnieżne, niedźwiedzie himalajskie, świstaki, lisy i wiele innych. Można też z łatwością natrafić na stada jaków, których mięso jest popularnym pożywieniem w północnym Pakistanie.
Granica pakistańsko-chińska położona jest wyżej niż szczyt Mont Blanc. Obok znajduje się najwyżej położony na świecie bankomat... i przyczepa kempingowa, z której serwowana jest kawa, herbata i frytki. 200 metrów dalej w linii prostej znajdują się już Chiny, a obok widać kompletną pustkę, jakby to tu kończyła się cywilizacja. Być może kiedyś tu wrócimy i podążymy dalej Karakoram Highway ku Chinom i może jeszcze dalej ku Kirgizji. Na razie jednak czas zawrócić i zjechać długo w dół z powrotem do Sost. Stąd busem wrócimy z powrotem do Gilgit.
Dzień 12-14: Fairy Meadows - Nanga Parbat Base Camp - TREKING
Na naszej trasie widzieliśmy dotychczas niezliczoną ilość sześciotysięczników i kilka siedmiotysięczników. Czas więc stanąć u stóp ośmiotysięcznika. Czeka nas przepiękny treking przez łąki Fairy Meadows do podnóża dziewiątego pod względem wysokości szczytu ziemi – Nanga Parbat (8 126 m n.p.m.)
Jesteśmy w miejscu najwyższego na świecie przewyższenia, szczyt Nanga Parbat znajduje się siedem tysięcy metrów nad doliną Indusu. Tego się nie da opowiedzieć, tam trzeba być Po około trzygodzinnym spacerze osiągamy Fairy Meadows (Bajkowe Łąki) - urocze, zielone łąki z widokiem na ośnieżony masyw Nanga Parbat. Tutaj zatrzymamy się na noc a kolejnego dnia czeka nas całodzienny treking do samej bazy położonej na wysokości 3970 m n.p.m. Można dojść też znacznie niżej i łatwiej na jeden z punktów widokowych. Ośmiotysięcznik wydaje się stamtąd być już na wyciągnięcie ręki.
Dzień 15: Islamabad
Powrót busem do Islamabadu (możliwość wcześniejszego powrotu do kraju).
Dzień 16-18:
Na koniec odwiedzimy najciekawsze miasto Pakistanu – Lahore. Lahore to drugie co do ilości mieszkańców miasto w Pakistanie i jedno z większych miast na świecie. Mieszka w nim około 12 milionów osób i jest znane z licznych historycznych zabytków. Przyjeżdzając do niego z Islamabadu możemy być zaskoczeni, jak bardzo różnią się od siebie obydwa miasta. Islamabad jest uporządkowany, natomiast Lahore to miasto, w którym można spodziewać się ogromnego chaosu, który jest niezwykle ciekawy.
Najciekawsze zabytki to Fort Lahore, zbudowany w XVI wieku za panowania dynastii Mogołów, łączy w sobie elementy architektury hinduskiej, islamskiej i perskiej. Sheesh Mahal, czyli Pałac Luster, to miejsce na terenie fortu, zbudowane z tysiąca luster na życzenie cesarza Shah Jahana, który chciał zaskoczyć swoją żonę Mumtaz Mahal. Pałac ten został wpisany na listę UNESCO.
Cesarski meczet Badshahi, zbudowany w XVII wieku za panowania Aurangzeba. Nadal jest jednym z największych na świecie. Choć nie zawsze służył jako miejsce modlitwy, to jego imponująca architektura z czerwonego piaskowca i marmurowymi elementami zachwyca zwiedzających.
Stare miasto Lahore skrywa również inne piękne zabytki, takie jak meczet Wazir Khan, Tureckie Łaźnie Shahi Hammam i wiele innych.
Dzień 19:
Powrót samolotem do kraju.
PRZELOT
Termin wycieczki orientacyjny, może różnić się o +/- 5 dni. ostateczny termin oraz miejsce wylotu zostaną podane najpóźniej na 40 dni przed terminem wycieczki. W przypadku zmiany terminu uczestnik może zrezygnować z wyjazdu bez ponoszenia kosztów rezygnacji.
Cena zawiera:
Opłaty dodatkowe:
Aby zarezerwować miejsce należy wpłacić zaliczkę w wysokości 4000 zł. Na miesiąc przed wycieczką prosimy o dopłatę 5000 zł. Pozostałą część należy wpłacić najpóźniej na 7 dni przed wyjazdem.
„Jedno - lub wielośladowy pojazd drogowy napędzany wyłącznie siłą mięśni poruszających się nim osób, w szczególności poprzez system pedałów, dźwignię lub rękojeść (np. rowery dwu-,...
Rowerzyści, tak jak i kierowcy samochodów podlegają przepisom regulującym prawa i obowiązki uczestników ruchu drogowego. W tym artykule chcemy przedstawić niektóre przepisy dotyczące rowerzystów...
Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Pakistan - Karakorum pochodzą od biura Cyklotramp, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: . Wycieczka obejmuje wyżywienie typu we własnym zakresie. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Egzotyczne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.
