Sardynia na rowerze

Kraje
Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
średnia
Transport
autokar / bus
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Sardynia na rowerze

O wyprawie

Sardynia | 10 dni | 6 dni jazdy | 415 km | 5 750 m przewyższeń

Sardynia jest drugą co do wielkości wyspą w basenie Morza Śródziemnego i jest utworzona przez szereg górskich masywów, wzgórz i wąskich wyżyn. Jej wybrzeże jest szorstkie i skaliste, przeplatane wspaniałymi plażami o bardzo drobnym piasku i niezliczonych zatoczkach. Ponadto w jej sąsiedztwie rozrzucone są liczne małe, czarujące wysepki. Nadmorskie krajobrazy, jakie tu występują, należą do najpiękniejszych na świecie.

Wyprawę rozpoczniemy od wizyty na Costa Smeralda – Szmaragdowym Wybrzeżu. Jest to zachwycająca pięknymi plażami oraz szmaragdowymi wodami część północnego wybrzeża wyspy. Niezwykle długa i zagmatwana jest historia Sardynii. Okolice Arzacheny, w której zatrzymamy się na początek,  uznawane są dziś za jedno z najstarszych zamieszkałych miejsc na Sardynii.

Znalezione tutaj ślady bytności człowieka datuje się na V tysiąlecie p.n.e., największe z nich pozostawili Nuragowie, jest tu sporo kamiennych budowli zwanych nuragami, nuragicznych wiosek i grobowców (ze względu na budowę zwanych „grobowcami gigantów”).

Następny etap podróży rozpoczniemy w barwnym Castelsardo, skąd podróżować będziemy na południe wyspy przez Sassari, Alghero, Bosę i Oristano. Ostatni dzień na rowerze to eksploracja terenów Costa Verde, czyli zielonego wybrzeża. Tym, co najbardziej wyróżnia ten fragment wybrzeża spośród innych na Sardynii są wysokie wydmy okalające wiele plaż i nietknięty przez cywilizację krajobraz.

Wybrzeże w tym rejonie im dalej na południe, tym jest bardziej urozmaicone, pełno tu złocistych wydm oraz rozbijającego się o wysokie brzegi morza. W pobliżu plaż morze śródziemnomorskiej makii, dużo pięknie kwitnących krzewów i palm.

Sardynia jest najcieplejszym miejscem we Włoszech. Ogromnym atutem wyspy jest z pewnością łagodny, śródziemnomorski klimat, gwarantujący około 300 dni słonecznych i przyjemne temperatury niezależnie od pory roku. Termometry rzadko pokazują tu poniżej 10°C.

WoW wyprawy:

Rejs promem do Oblii | Arzachena | Costa Smeralda | Porto Cervo | Santa Teresa Gallura | kamienne nuragi | Castelsardo | Sassari | Alghero | Bosa | formacja skalna S’Archittu | Oristano | Penisola del Sinis | fenickie miasto Tharros z VIII p.n.e. | kwarcowa plaża Is Arutas | Portixeddu

Charakterystyka wyjazdu: 

Wyprawa na Sardynię to propozycja dla osób z pewnym doświadczeniem rowerowym, ponieważ dzienne dystanse to od ok. 45 do 85 km. Trasa przebiega zarówno po płaskich, jak i pagórkowatych, a nawet lekko górzystych terenach. Polecamy  rowery trekkingowe, crossowe, górskie. Jeździmy po asfalcie, ale jednak ten asfalt nie jest gładki jak stół. Jest mocno podziurawiony, więc na zjazdach trzęsie. Rower musi być po przeglądzie. Zalecane opony to 1.75 – 2.0 cala. 

Czy możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale na własną odpowiedzialność. Na Sardynię dopływamy promem z włoskiego Livorno. Powrót w ten sam sposób.  Noclegi ze śniadaniem w pokojach 2-3 os. o dobrym standardzie. Boisz się dystansów lub przewyższeń? Zawsze możesz podjechać jakiś odcinkiem busem. Nie ma się co wstydzić. Stopień trudności wyprawy jest na poziomie III.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Aby czerpać maksymalną frajdę z tego wyjazdu musisz być przygotowany kondycyjnie. Trenuj jak najwięcej. Przed wyprawą pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po pagórkach i górkach, jeśli nie masz ich koło siebie, to jeździj większe dystanse. Najlepszym sprawdzeniem się przed wyjazdem jest udział w wyprawie Dookoła Tatr. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Pamiętaj, że dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01 – wyjazd z Polski / prom na Sardynię

W godzinach wczesno rannych startujemy z Krakowa/Katowic i jedziemy w kierunku Livorno we Włoszech, skąd promem  popłyniemy w nocny rejs do Olbii.

Dzień 02:  Arzachena – Porto Cervo | 52 km | 740 m podjazdu i 740 m zjazdu

W godzinach porannych dotrzemy na wyspę. Przejedziemy do Arzacheny, gdzie spędzimy 2 dni. Po zakwaterowaniu w hotelu wyruszymy na ok. 50 km wycieczkę. na początek będziemy mieli możliwość zobaczyć kamienne nuragi: Albucciuoraz La Prisgiona. Popołudnie spędzimy nad jedną z kilku pięknych plaż na Szmaragdowym Wybrzeżu.

Dzień 03:  Arzachena – Santa Teresa Gallura | 83 km | 1380 m podjazdu i 1390 m zjazdu

Rankiem, po śniadaniu, wyruszymy w trasę. Jeszcze raz wyruszymy nad północne wybrzeże wyspy, tym razem w kierunku miasteczek – kurortów Palau, Porto Rafael oraz Santa Teresa Gallura. Złociste plaże, skaliste wybrzeże, włoska architektura oraz kolejne wykopaliska archeologiczne (nurag Lu Brandali – największy i najbardziej kompletne osiedle nuragijskie, zachowany do dziś) to plan na ten dzień.

Dzień 04:  Castelsardo – Alghero | 70 km | 700 m podjazdu i 730 m zjazdu

Startujemy z Castelsardo – jednego z najbardziej urokliwych nadmorskich miasteczek północnej Sardynii. Stanowi ono prawdziwą mozaikę zabytkowych domków i kamieniczek w różnych odcieniach brązu, żółci i ochry, które “obklejają” wznoszące się wprost nad morskimi falami wulkaniczne wzgórze. Trasa powiedzie nas na poczatku wzdłuż wybrzeża, następnie odbijemy na południe, w kierunku Sassari, drugiego co do wielkości miasta Sardynii. Trasę tego dnia zakończymy w pięknym Alghero, które nie bez powodu nazywane jest “małą Barceloną”.

Dzień 05 : Alghero – Bosa | 45 km | 860 m podjazdu i 860 m zjazdu

Wyruszamy na trasę kolejnego etapu naszej wyprawy przez Sardynie. Trasa praktycznie w całości wieść będzie zachodnim wybrzeżem wyspy – między wulkanicznym pasmem górskim a morzem. Po porostu epicki przejazd. Na nocleg zatrzymamy się w niezwykle malowniczej Bosie.

Dzień 06: Bosa –  Oristano | 78 km | 880 m podjazdu i 880 m zjazdu

Tego dnia czeka nas górzysty, wymagający początek oraz łagodne, płaskie zakończenie. Największa atrakcją będzie wizyta w S’Archittu, w którym podziwiać można niezwykłą formację skalną w kształcie łuku o dł. 15 m, który działa jako rodzaj przejścia pod kamiennym mostem prowadzącym do wierzchołka skalistego występu. Nasz przedostatni nocleg spędzimy w Oristano. Miasto leży na żyznych terenach, umiejscowionych między brzegiem morza, ujściem rzeki Tirso, a wielkimi stawami pełnymi ryb.  Na północy misato sąsiaduje z półwyspem Sinis – Penisola del Sinis. Można podziwiać tam stawy i rozlewiska pełne flamingów i ptactwa wodnego, wciąż urzekające majestatem fenickie miasto Tharros z VIII wieku przed naszą erą. Na półwyspie Sinis wśród wielu cudnych, dzikich plaż, znajduje się także jedyna na Sardynii kwarcowa plaża Is Arutas.

Dzień 07: Oristano – Portxieddu | 85 km | 1190 m podjazdu i 1190 m zjazdu

Pierwszy etap ostatniego odcinka będzie płaski. Po przejechaniu ok. 3 km teren zacznie stawać się pagórkowaty. Apogeum na ten dzień czeka na nas po przejechaniu kolejnych 30 km, kiedy to zostawimy za sobą wybrzeże i udamy się w kierunku sardyńskiego interioru. Naszą wymagającą wspinaczkę zakończymy w małym miasteczku Ingurtosu. Na koniec dnia zjedziemy piękną górską drogą w kierunku morza, gdzie kończy się jazda w Portixeddu.

Dzień 08: Oblia – prom

Prom mamy zaplanowany na 2o:00. Po śniadaniu będzie czas na krótkie plażowanie oraz zakupienie pamiątek. Około południa spakujemy wszystkie bagaże i udamy się do Oblii, skąd wypłyniemy w rejs w kierunku Livorno. Stamtąd udamy się w kierunku Polski.

Dzień 09: powrót do Polski

Planowany powrót do Polski w okolicach godzinach wieczornych / nocnych.

*Program może ulec delikatnym zmianom (zwłaszcza ze względu na kondycję uczestników, warunki atmosferyczne)

Warunki

Cena zawiera:

  • transport uczestników oraz rowerów z/do Polski (Kraków, Katowice),
  • bilety promowe,
  • 6 noclegów w hotelach i pensjonatach w pokojach 2 – 3 os. ze śniadaniami,
  • przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami,
  • wsparcie samochodu na trasach, przewóz bagaży
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia (poza śniadaniami),
  • ew. opłat dodatkowych

Zaliczka:

Kwota: 600 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na ten wyjazd polecamy zabrać rower: górski, trekkingowy lub krossowy. Wynika to z faktu, że trasa poprowadzona jest drogami publicznymi, asfaltowymi lecz mocno nierównymi. W naszej opinii najlepsza szerokość opony to 1.75″ – 2.00″. Dla wygody warto, żeby rower miał amortyzator. Czy to znaczy, że nie możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale robisz to na własne ryzyko i niedogodności. Każdy z nas jest inny, dlatego dla jednej osoby ta trasa na rowerze bez amortyzatora będzie niemożliwa do przejechania, a dla kogoś innego będzie to normalna trasa. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweruzapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty lub paszport.

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: Ok. 150 – 180 euro – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas wyprawy grupie towarzyszy samochód zabezpieczający, który towarzyszy nam podczas podróży i przewozi nasze bagaże. Na dzień jazdy na rowerze należy mieć mały plecaczek, do którego będzie można schować najbardziej potrzebne rzeczy. W związku z ograniczoną pojemnością busa, Twój bagaż nie powinien przekroczyć 15 kg plus rower.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jest to wyjazd skierowany do rowerzystów wszechstronnych. Trasy prowadzą po terenie delikatnie pofałdowanym. Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Dzienne dystanse są zróżnicowane i wynoszą 45-85 km. Całkowity dystans to ok. 415 km, a suma przewyższeń wynosi ok. 5750 m.  Na wyprawę można pojechać rowerem górskim lub trekkingowym. Najważniejsze żeby był sprawny technicznie. Jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu pokonuj regularnie podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Spróbuj przejechać przez kilka dni pod rząd po ok. 60-70 km dziennie.

Jak dojedziemy na miejsce?

Na wyprawę jedziemy busem 9 – osobowym. Zabieramy uczestników z Krakowa oraz Katowic. Jeśli uzbiera się wystarczająca liczba chętnych osób, to uruchomimy połączenie z innych miast w Polsce. Taka opcja jest dodatkowo płatna i na zapytanie. Trasę pokonuje dwóch kierowców, będziemy robić przerwy co 2-3 godziny jazdy. Prom mamy ok. godz. 22:00 z Livorno. Rejs trwa ok. 8 godzin.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Podczas wyjazdu trasy poprowadzone są po drogach publicznych, asfaltowych.

Gdzie śpimy?

Śpimy w pensjonatach, hotelach i apartamentach o dobrym standardzie ze śniadaniem w pokojach 2-3 os. Jeśli zapisujesz się z kimś i chcesz być z tą osobą w pokoju, koniecznie napisz do nas maila z tą informacją. Żebyśmy mogli to wcześniej zaplanować.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Wyżywienie poza śniadaniami jest we własnym zakresie. Na trasie będziemy robić zakupy w marketach oraz zatrzymywać się na posiłki w lokalnych restauracjach, barach i knajpkach, aby skosztować tamtejszej kuchni. Płacimy w euro.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Na terenie Włoch wystarczająca jest karta EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy 9 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Sardynia na rowerze pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Włochy. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.