Belgia - miasta i krajobrazy Flandrii

Kraje
Kategoria
Wyżywienie
brak
Trudność
średnia
Transport
autokar / bus
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele
TerminCena
9 dni3 150

O wyprawie

Belgia - miasta i krajobrazy Flandrii

  • Brugia - miasto z licznymi kanałami, zwane flamandzką Wenecją
  • Ieper (Ypres) - swój rozkwit w XIII w. zawdzięczało produkcji sukna. Znajduje się tam największa świecka budowla gotycka - Lakenhal (sukiennice)
  • Gandawa - w średniowieczu drugie po Paryżu największe miasto w Północnej Europie. Jest tam mnóstwo zabytków i wiele ciekawych obrazów
  • Antwerpia - w XVI w. najważniejsze i najbogatsze handlowe miasto Europy, a obecnie główny ośrodek obróbki i handlu diamentami
  • Mechelen - miasto z aż 3 zabytkami na liście UNESCO - Katedrą św. Rumolda, beffroi oraz beginażem
  • Belgijskie frykasy: gofry, czekolada, frytki i doskonałe piwa

O wyprawie ...

Choć rower jednoznacznie wszystkim kojarzy się z Holandią, to pod względem popularności roweru jako środka transportu oraz gęstości ścieżek rowerowych, Flandria wcale jej nie ustępuje. Liczne skrzyżowania tras oraz tłok na ścieżkach rowerowych w miastach będą stanowić nie lada wyzwanie dla pilota oraz uczestników. Zaplanowane trasy biegną prawie w całości po nawierzchni asfaltowej, głównie po wydzielonych ścieżkach rowerowych, czasem po drogach publicznych o niewielkim natężeniu ruchu. Fani podjazdów będą nieco rozczarowani, gdyż większość tras biegnie po bardzo równym terenie.

Flandria to gratka dla miłośników średniowiecznej architektury. Cudowne budynki, w tym wiele kościołów, skrywają niesamowite skarby sztuki. Pełno w nich prac takich mistrzów jak Van Eyck, Rubens czy Van Dyck. To mistrzowie sztuki średniowiecznej, którzy żyli i tworzyli niegdyś w tych okolicach. Muzea o niezwykłych zbiorach to następny magnes przyciągający miliony turystów. Są tu też atrakcje dla turystów mniej zainteresowanych historią czy sztuką. Godne polecenia są wspaniałe podróże kanałami, czy odbywające się w różnych miastach Belgii piękne procesje i karnawały.

Nasze trasy biegną po doskonale przygotowanych ścieżkach rowerowych, przez poldery, wzdłuż wydm, kanałów i rzek, przez pola maków i malownicze belgijskie wioski do pełnych zabytków miast. 

KUCHNIA BELGIJSKA, tak jak sama Belgia, jest niezwykle zróżnicowana. Spośród potraw i produktów zdecydowanie wybijają się cztery, które na całym świecie kojarzą się jednoznacznie z tą krainą:

Frytki

Mówi się, że w Belgii można zjeść najlepsze frytki na świecie, i że to właśnie Belgom je zawdzięczamy – pierwsze zapiski na temat frytek pojawiły się bowiem w XV wieku w Belgii. Jest to prawdopodobnie najpopularniejsza belgijska przekąska, biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce powstają coraz to nowe lokale serwujące typowo belgijskie frytki. Wyróżnia je nieregularny kształt i znacznie większa grubość od popularnych w naszym kraju frytek. Smażone są dwukrotnie na tłuszczu zwierzęcym, co daje im właśnie ten oryginalny smak i chrupkość. Ponadto powstają ze specjalnych odmian ziemniaków. Najczęściej serwowane są one z hojną porcją majonezu i przeróżnymi sosami.

Czekolada

Historia belgijskiej czekolady sięga XIX wieku, kiedy to ówczesny król Belgii, Leopold II, skolonizował Kongo i zajął pola kakaowca. Moment ten, jak się później okazało, był przełomowy dla produkcji czekolady w Belgii. Ze względu na wysoką jakość ziaren kakao, belgijska czekolada, wzniesiona niemal do rangi symbolu narodowego, uważana jest przez rzesze jej wielbicieli za najlepszą na świecie. Nie bezpodstawnie – Belgia to prawdziwe królestwo czekolady. Produkuje się tam ok. 170 tys ton czekolady rocznie! Popularne czekoladki w formie pralinek pojawiły się w 1912 roku, kiedy to belgijski mistrz chocolatier, Jean Neuhaus, opracował przepis na unikalne czekoladki ze słodkim nadzieniem. Dzisiaj pod jego nazwiskiem kryje się ceniona firma czekolad, znana na całym świecie.

Piwo

Tradycją Belgów stało się również warzenie mocnego piwa, które dochodzi do 6-9 procent. Nie powinno jednak to zrażać, a wręcz przeciwnie – zachęcać do poszukiwań, gdyż każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie. Kraj frytek i czekolady oferuje bowiem piwo w około 600 wariantach. Tradycji warzenia tego alkoholu badacze doszukują się w piwach klasztornych, warzonych już od średniowiecza przez mnichów, którzy na przestrzeni wieków doskonalili swoją technikę. Współcześnie statystyczny Belg wypija aż 100 l piwa rocznie! Niezwykle ważnym elementem kultury picia w Belgii jest podanie złocistego trunku w odpowiednim kuflu. Istnieją gatunki piwa, które podaje się w ekstrawagancki sposób czy w niezwykle wykwintnych kuflach.

Gofry

Gofry belgijskie dzieli się na te z Brukseli i te z Liège. Gofry z Brukseli przypominają nasze, puszyste, mięciutkie niczym chmurka. Tym, co wyróżnia gofry belgijskie od polskich jest fakt, że robi się je z ciasta drożdżowego, a nie naleśnikowego. Gofry brukselskie podawane są najczęściej w towarzystwie lodów, bitej śmietany lub cukru pudru. Gofry z Liège są bardziej zbite, z karmelizowanym cukrem na wierzchu przez co są słodsze, odznaczają się słodkim, karmelowym aromatem i są nieco bardziej „zapychające”.

Program

Dzień 1 Przejazd do Belgii

Wyjazd z Warszawy o godzinie 18:30 (parking przed Kinoteką obok PKiN). Możliwość dołączenia w Poznaniu (ok. 22:30). Przejazd nocny w kierunku Belgii.

Dzień 2 Rozgrzewka do Brugii i z powrotem

Przejazd do  Brugii i z powrotem - ok. 10 km na rowerze.

Przyjazd do hotelu po południu. Po zakwaterowaniu dla chętnych krótka przejażdżka rowerowa do centrum Brugii.

Dzień 3 Wśród Flandrii pól

Ypres - Tyne Cot - Torhout - Brugia - ok. 55 km na rowerze.

Po śniadaniu wsiadamy do autokaru by po ok. godzinie jazdy dotrzeć do Ypres. Gdy dojedziemy na miejsce wsiadamy na rowery i rozpoczynamy od zwiedzania miasta. Po obejrzeniu m.in. monumentalnych, gotyckich sukiennic oraz Katedry Św. Marcina, ruszamy w dalszą trasę przez Pola Flandrii. To tutaj w 1915 r., podczas I wojny światowej, w trwającej ponad miesiąc bitwie, życie straciło ponad pół miliona żołnierzy. Zatrzymamy się przy Tyne Cot, największym na świecie cmentarzu żołnierzy Wspólnoty Brytyjskiej. Następnie jedziemy do Torhout, gdzie przejedziemy obok zamku Wijnendale, urokiem nie ustępującym tym znad Loary, a dalej do Kaastel d'Aertrycke. Późnym popołudniem dotrzemy rowerami do hotelu.

Dzień 4 Przez wybrzeże Flandrii do Ostendy

Knokke-Heist - Blankenberge - De Haan - Oostende - ok. 44 km na rowerze.

Dziś czeka nas jedna z bardziej malowniczych tras tego wyjazdu. Przejazd rozpoczniemy tuż przy granicy z Holandią w rezerwacie przyrody Zwin, skąd wyruszymy wzdłuż wybrzeża podziwiając wydmy i mokradła. Trasa będzie meandrowała pomiędzy pięknymi nadmorskimi kurortami Flandrii Zachodniej. Przejedziemy piękną promenadą w Knokke-Heist z typową dla belgijskiego wybrzeża wysoką zabudową, z kolei w De Hann zaskoczy nas architektura w stylu belle époque. Część naszej trasy przebiegnie wzdłuż najdłuższej na świecie lini tramwajowej liczącej 67 kilometrów i ciągnącej się od granicy z Holandią do granicy z Francją. Trasę zakończymy w Ostendzie, mieście będącym w przeszlości ważnym portem morskim oraz mieszczącym letnie rezydencję pierwszych królów Belgii. Obecnie zaś jest ono jednym z największych kurortów nadmorskich w kraju. Wieczorem powrót autokarem w okolice Bruggi.

Dzień 5 Wzdłuż kanału do Gandawy

Brugia - Kasteel van Loppem - Gandawa - ok. 55 km na rowerze.

Dziś wyjedziemy rowerami z hotelu. Na początek przejedziemy obok neogotyckiego zamku w miejscowości Loppem. Następnie w miejscowości Moerbrugge wjeżdżamy na trasę rowerową LF5. Jest to najdłuższa w Belgii, licząca ponad 300 km, asfaltowa ścieżka dla cyklistów, łączącą najważniejsze zabytki Flandrii. Odcinek, który pokonamy dzisiaj biegnie głównie wzdłuż Kanału Gandawskiego, zapewniającego statkom do wyporności do 1000 ton dostęp do Gandawy, zaś miastu dostęp do Morza Północnego. Zanim jednak tam dotrzemy, zatrzymamy się przy małym, ale niezwykle ciekawym muzeum rowerowych osobliwości. Popołudnie spędzimy w Gandawie, gdzie zostaniemy do wieczora, by mieć czas na podziwianie średniowiecznej architektury miasta. Następnie czeka nas przejazd autobusem do hotelu w Mechelen.

Dzień 6 Rowerową autostradą do stolicy diamentów

Mechelen - Antwerpia - Mechelen ok. 61 km rowerem (30 km przy powrocie pociągiem)

Etap rozpoczniemy od przejazdu trasą rowerową nr F1 do Antwerpii. Powstała ona w miejscu zlikwidowanej kolei wąskotorowej a z uwagi na swą szerokość oraz jakość asfaltu jest nieoficjalnie uznawana za pierwszą rowerową autostradę na świecie. Po dotarciu do Antwerpii zatrzymamy się na dłuższą przerwę, by zjeść obiad i poczuć klimat tego niezwykłego miasta. Po przerwie, by nie jechać tą samą trasą, wracamy do Mechelen wzdłuż kanałów. Osoby które chciałyby dłużej pozostać w Antwerpii mogą wrócić do Mechelen pociągiem. 

Dzień 7 Do Lowanium i Brukseli

Mechelen - Leuven - Bruksela - ok. 65 km na rowerze. 

Ponownie jedziemy trasą F1 lecz tym razem w kierunku południowo zachodnim do Lowanium. Jest to miasto akademickie z ponad 600-letnią tradycją, w którym każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Znajdują się tam imponujące późnogotyckie budowle, liczne dzieła sztuki w muzeach i galeriach, wspaniały uniwersytet oraz największy w Europie browar - Stella Artois. Po przerwie na lunch jedziemy do Brukseli w której spędzimy resztę popołudnia. Wieczorem powrót autokarem do Mechelen.

Dzień 8 Czas wolny i wyjazd do Polski

Dookoła Mechelen - ok. 20 km na rowerze

Rano czas wolny na spacer po uroczym i pełnym zabytków Mechelen, chętni mogą udać się do Browaru Het Anker na zwiedzanie (konieczna wcześniejsza rezerwacja), opcjonalnie chętni mogą udać się na krótką pętlę rowerowę dookoła Mechelen. Po południu pakowanie rowerów i następnie wyjazd autokarem w drogę powrotną do kraju.

Dzień 9 Powrót do Polski

W godzinach porannych powrót do Warszawy. Możliwość odłączenia się w Poznaniu.

Warunki

Cena obejmuje:

  • Transport: autokar lub bus (wyjazd z Warszawy), możliwość dołączenia w Poznaniu
  • Transport rowerów na specjalnej przyczepie
  • Zakwaterowanie: 3 noclegi w aparthotelu w pokojach 2-os. z łazienką i wspólną kuchnią,
    3 noclegi w aparthotelu w pokojach 2-os. typu studio z aneksem kuchennym
  • Opiekę przewodnika
  • Ubezpieczenie: KL do 20 000 EUR | NNW do 15 000 PLN | BP do 1000 PLN
  • Składki: TFG - 10 PLN, TFP - 10 PLN
  • Podatek VAT

Cena nie obejmuje:

  • Wyżywienia ok. 20-25 EUR/dzień 
  • Biletów wstępu do muzeów i innych atrakcji, opłat klimatycznych/city tax, oraz zwyczajowych napiwków - ok. 40-70 EUR
  • Wypożyczenia roweru: dla chętnych, którzy nie biorą własnego roweru (250 PLN)
  • Dopłaty za transport roweru elektrycznego: 200 PLN (ilość ograniczona do 5 sztuk)

Liczba uczestników: 15 - 30 osób

Zaliczka przy zgłoszeniu: 500 PLN

-

WYPOŻYCZENIE ROWERU

Dla osób, które nie biorą własnego roweru, istnieje możliwość wypożyczenia roweru za dodatkową opłatą zgodnie z ceną podaną w warunkach wyjazdu (cena nie obejmuje). Podana opłata obejmuje wypożyczenie roweru na cały okres wyjazdu. Wypożyczane przez nas rowery to rowery trekkingowe średniej klasy z ramą damską (19") ROMET Gazela II, ROMET Gazela IV lub podobne. Każdy rower wyposażony jest w bagażnik, jedną sakwę i błotniki. Nie posiada uchwytu na bidon. W cenie wypożyczenia zapewniamy podstawowy serwis rowerowy podczas wyjazdu oraz części zamienne tj. zapasowe dętki, zapasowe klocki hamulcowe, smary, oleje do smarowania łańcuchów i przerzutek. Osoby zainteresowane wypożyczeniem roweru powinny to zgłosić w momencie zapisywania się na wyjazd, nie później jednak niż na 4 tygodnie przed rozpoczęciem wycieczki. Ze względów higienicznych nie wypożyczamy kasków rowerowych. Poniżej zamieszczamy poglądowe zdjęcie wypożyczanych rowerów.

ROWER ELEKTRYCZNY

Jest możliwość zabrania na wyjazd roweru elektrycznego. Każdy uczestnik, który chce zabrać na wyjazd rower elektryczny jest zobowiązany do powiadomienia nas o tym w momencie zgłoszenia się na wyjazd. Późniejsze zgłoszenie chęci zabrania roweru elektrycznego nie gwarantuje możliwości jego zabrania. Limit rowerów elektrycznych przewożonych na przyczepie wynosi 5 sztuk. Całkowita długość roweru nie może być większa niż 185 cm. Jest to długość liczona od początku przedniego koła do końca tylnego koła. Opony roweru nie mogą być szersze niż 2,30 cala. Na każdej oponie jest podana jej szerokość. Prosimy o sprawdzenie całkowitej długości roweru elektrycznego oraz szerokości jego opon przed zapisaniem się na wyjazd. Jeśli rower elektryczny przekroczy powyższe wymiary, nie będzie możliwe jego zapakowanie na przyczepę rowerową. Z uwagi na to, że rower elektryczny jest znacznie cięższy od klasycznego roweru, Uczestnik, który zabiera na wyjazd rower elektryczny jest odpowiedzialny za jego zapakowanie na przyczepę oraz wypakowanie z przyczepy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Belgia - miasta i krajobrazy Flandrii pochodzą od biura Horyzonty, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Belgia. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu brak. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.