Szlakiem Latarni Morskich

Kraje
Kategoria
Wyżywienie
własne
Trudność
łatwa
Transport
własny
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Szlakiem Latarni Morskich

O wyprawie

Szlakiem Latarni Morskich | 7 dni | 6 dni jazdy | 420 km | 2 400 m przewyższeń

Szlak Latarni Morskich, to świetny pomysł dla osób chcących w aktywny sposób zwiedzić polskie wybrzeże Bałtyku z jakże pięknymi plażami, wydmami no i wspomnianymi już wcześniej latarniami. Szlak powstał poprzez połączenie wszystkich miejsc, gdzie znajdują się te budowle. Biegnie on przez całe wybrzeże Polski. Oryginalnie zaczyna się w Świnoujściu i kończy w Krynicy Morskiej. My jednak zrobimy wersję krótszą. Wystartujemy w Międzyzdrojach i dotrzemy na Hel. 

Szlak oferuje nam zwiedzenie 17 latarni. My zobaczymy ich tyle ile pozwoli czas i kondycja uczestników. Jak głoszą przewodniki, szlak ten jest świetną opcją dla zapalonych rowerzystów. Szlak biegnie przez dwa województwa i jego całość to 670 km. My pokonamy dystans krótszy i wyniesie on ok. 422 km w 6 dni jazdy. Walorem tego szlaku jest fakt, że latarnie najczęściej znajdują się w okolicach najpiękniejszych kurortów Bałtyku i jest to okazja, aby odwiedzić te wszystkie miejsca. Minusem jest to, że do niektórych latarni trzeba nadłożyć drogi.

Żeglarze – to oni od niepamiętnych czasów wracali do domów prowadzeni światłem latarni. To oni wypływali w długie podróże, odkrywali nowe lądy, byli zdobywcami, zwycięzcami, również tęsknili za rodzinami, bawili się śpiewając szanty i ginęli w niebieskich otchłaniach. Nie dziwi więc fakt, iż powstał Szlak Latarni Morskich, dzięki któremu można poznawać ten tajemniczy świat morskich wypraw. Mimo, iż mamy tak niesamowity rozwój techniki, elektroniki, w którą wyposażone są statki i jachty, to jednak latarnie jeszcze przez długie lata będą wizytówką naszego morskiego krajobrazu.

Nasza wycieczki rowerowa jest skierowana praktycznie do każdego rowerzysty. Wystartujemy w Międzyzdrojach i udamy się w kierunku wschodnim, aby po sześciodniowej przygodzie, odwiedzając najciekawsze i najpiękniejsze miejsca wybrzeża Bałtyku, dotrzeć do Helu, gdzie zakończymy naszą wspólną przygodę.

Wow wyprawy:

Bałtyk | latarnie morskie: Międzyzdroje, Kikuty, Niechorz, Kołobrzeg, Gąski, Darłowo, Jarosławiec, Ustka, Czołpino, Rozewie, Jastarnia, Hel, Góra Szwedów | Jezioro Jamno | Słowiński Park Narodowy | piękne plaże | wydmy

Charakterystyka wyjazdu:

Wyjazd jest umiarkowanie trudny, wyzwanie w jego przypadku stanowi fakt podróżowania 6 dni z rzędu z sakwami po ok. 70 km, a także nieprzewidywalna pogoda oraz wiatr. Na tym wyjeździe praktycznie każdy, kto jeździ regularnie na rowerze, jest w stanie sobie poradzić. 

Ze względu na bardzo zróżnicowany teren oraz nawierzchnię zalecamy zabrać na wyprawę rower górski lub trakkingowy z szerszymi oponami i bieżnikiem. Jest to wycieczka rowerowa z pięknym krajobrazem i może stanowić bardzo dobry wstęp do tych trudniejszych wypraw. Jednak trzeba pamiętać, że do wyprawy należy się przygotować kondycyjnie. Stopień trudności na poziomie III.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Aby czerpać maksymalną frajdę z tego wyjazdu musisz być przygotowany kondycyjnie. Więc przed wyprawą pokonuj regularnie podobne dystanse do tych planowanych, jeśli masz możliwość, próbuj nawet większych odległości. Jeśli nie jeździłeś nigdy z sakwami wcześniej, to warto spróbować przed wyjazdem, aby nie uczyć się tego na wyprawie. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu.  ZAKTUALIZOWALIŚMY informacje dotyczące dystansów i sumy przewyższeń. Pamiętaj jednak, że dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01: spotkanie w Międzyzdrojach

Tego dnia w godzinach popołudniowych spotykamy się w Międzyzdrojach, gdzie wszyscy uczestnicy śpią w jednym miejscu, integrujemy się i poznajemy. Po wspólnej kolacji udamy się na spoczynek, aby nabrać sił przed kolejnymi, pięcioma dniami podróży.

Dzień 02: Międzyzdroje – Mrzeżyno | 69 km | 515 m podjazdu | 530 m zjazdu

Tego dnia wyruszymy w trasę. Wystartujemy spod latarni morskiej w Międzyzdrojach, dalej udamy się kierunku kolejnych latarni. Będą to latarnie w Kikutach i Niechorzu. Jednak wcześniej zobaczymy takie miejsca jak Trzęsacz, Dziwnów. Na same wspomnienia z naszego rajdu 2014, chce się tam pojechać znowu. W godzinach popołudniowych dotrzemy do Mrzeżyna i być może po zakwaterowaniu udamy się na zachód słońca i wspólną kolację.

Dzień 03: Mrzeżyno – Osieki | 72 km | 350 m podjazdu | 350 m zjazdu

To już nasz drugi dzień podróży. Wypoczęci i pełni energii wyruszymy w drogę. Przed nami będą kolejne miejsca do zwiedzenia. W dniu trzecim odwiedzimy i zobaczymy na trasie trzy  latarnie morskie. Pierwszą w Kołobrzegu, następną w Gąskach. Na nocleg zatrzymamy się w Osiekach położonych na prawym brzegu Jeziora Jamno.

Dzień 04: Osieki – Ustka  | 72 km | 340 m podjazdu | 350 zjazdu

Będzie to nasz trzeci dzień na rowerze. Na trasie do Ustki przejedziemy przez Darłowo oraz Jarosławiec, w których to miejscach znajdują się kolejne latarnie na naszym szlaku. W Ustce spędzimy naszą kolejną noc, podziwiając kolejny zachód słońca. Skarbem tego portowego miasta jest długa na 4 km złocista plaża. W Ustce także znajduje się latarnia morska.

Dzień 05: Ustka – okolice Łeby | ~84 km | 580 m podjazdu | 580 m zjazdu

Mamy do pokonania najdłuższy odcinek wyprawy. Na trasie zwiedzimy kolejne latarnie i miejsca związane z żeglugą. Jedną z nich będzie latarnia w Czołpinie. Tego dnia zatrzymamy nasza trasa powiedzie przez tereny objęte ochroną w ramach Słowińskiego Parku Narodowego. Jego charakterystycznymi elementami są przymorskie jeziora, bagna, łąki, torfowiska, nadmorskie bory i lasy, a przede wszystkim wydmowy pas mierzei z ruchomymi wydmami. Na nocleg zatrzymamy się w Łebie lub jej okolicach.

Dzień 06: Łeba – Jastrzębia Góra | 63 km | 440 m podjazdu | 415 m zjazdu

Rankiem ruszymy dalej w trasę. Po ok 10 km jazdy dotrzemy do Latarni Stilo. Kolejne 50 km to dalsza podróż przez tereny pobrzeża.

Dzień 07: Jastrzębia Góra – Hel | 47 km | 170 m podjazdu | 200 m zjazdu

To nasz ostatni wspólny dzień. Po śniadaniu wyruszymy w nasz najkrótszy etap rajdu. Wyruszając w drogę będziemy mieli przed sobą ostatnie latarnie. Będą to takie miejsca jak Rozewie, Jastarnia, Góra Szwedów i Hel. To tutaj zakończymy naszą podróż. Po wspólnym obiedzie rozjedziemy się w różne strony Polski.

Podsumowując. Wyprawa jest średnio zaawansowana i należy się przygotować kondycyjnie. Suma przewyższeń to 2400 m. Co nie znaczy, że nie będzie podjazdów. Będą, ale krótkie. Nawierzchnia będzie różna. Pojawi się asfalt, teren, piasek i żwir. Dlatego warto zabrać rower górski. Wozimy wszystko ze sobą, śpimy w kwaterach prywatnych lub domkach kempingowych. Nie trzeba brać ze sobą śpiworów.

* Program i liczba odwiedzonych latarni może ulec zmianie ze względu na czas i kondycję uczestników.

Warunki

Cena zawiera:

  • 6 noclegów w kwaterach prywatnych/pensjonatach/domkach kempingowych,
  • opiekę przewodnika rowerowego,
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia,
  • dotarcia na miejsce startu i powrotu z Helu.

Zaliczka:

Kwota: 200 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na wyprawę można pojechać rowerem trekkingowym, crossowym, jednak w naszej opinii najbardziej komfortowy byłby rower górski. Zalecamy opony min. 1.9 cala. Nie musi to być rower górski, ale trekkingowy z szerszymi oponami i bieżnikiem. Jeśli masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweruzapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: Ok.  300 zł – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Na tego rodzaju wyprawy najlepiej zabrać sakwy. Jeśli nie masz sakw to spakuj minimalną liczbę rzeczy do małego plecaka. Na tym wyjeździe nie zabieracie śpiworów, karimat itd. Więc do zabrania są tylko ubrania plus osprzęt i aparat.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Podjazdów nie jest dużo. Suma przewyższeń to 2400 metrów. Trudność może wynikać z jazdy po 60-80 km dziennie z sakwami. Mogą boleć nogi, tyłek i mięśnie, dlatego że jest to wysiłek ciągły przez 6 dni. Cały dystans to 422 km. Najdłuższy dzień to ok. 84 km a najkrótszy 47 km.  Zalecamy opony o szerokości 1.9 – 2.2 cala. Pamiętaj, że ja nie jeżdżąc z Tobą wcześniej na rowerze, nie jest w stanie w sposób obiektywny odpowiedzieć na pytanie czy ta wyprawa jest dla Ciebie trudna, czy łatwa. Dlatego jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Jeśli chcesz się poradzić to zadzwoń do nas.

Jak dostanę się do Międzyzdrojów i jak wrócę z Helu, czy na trasie jedzie bus?

Dotarcie na miejsce startu (Międzyzdroje) oraz powrót jest we własnym zakresie. Na trasie nie jedzie z nami samochód, wszystko wozimy ze sobą.

Trasa wyprawy:

Międzyzdroje – Dziwnów – Rewal – Kołobrzeg – Mielno – Darłowo – Ustka – Czołpino – Łeba – Rozewie – Hel

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasa jest urozmaicona pod względem nawierzchni. Jest asfalt, piasek, żwir, teren.

Gdzie śpimy?

Podczas wyjazdu śpimy w kwaterach prywatnych, domkach kempingowych, gospodarstwach agroturystycznych. Jeśli zapisujesz się z kimś i chcesz być z tą osobą w pokoju, koniecznie napisz do nas maila z tą informacją. Żebyśmy mogli to wcześniej zaplanować.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Wyżywienie jest we własnym zakresie. Proponujemy, aby przygotowywać posiłki wspólnie w miejscach noclegowych. Będziemy się również stołować w barach, restauracjach. Zalecamy zabrać ze sobą kieszonkowe w wysokości ok. 300 zł. To Polska, także można wybrać pieniądze z bankomatu.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Szlakiem Latarni Morskich pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Polska. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu własne. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.