Portugalia - Camino

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
średnia
Transport
samolot
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Portugalia - Camino

O wyprawie

Lizbona – Santiago de Compostela| 9 dni jazdy | 600 km | 8 800 m

Camino de Santiago to szlak wokół, którego krąży wiele historii. Dróg prowadzących do Santiago jest wiele. My wybieramy tę z najdalszego na zachód miejsca w Europie… z Lizbony. Podczas tej rowerowej wprawy zwiedzimy Portugalię i hiszpańską Galicję. Jest to jeden z najmniej popularnych szlaków do Santiago, jednak w naszej opinii najpiękniejszy, najspokojniejszy i świetnie oznakowany. Dzięki temu poczujemy właściwy klimat Portugalii, która w tym rejonie jeszcze nie jest dotknięta turystyką masową.

W czasach współczesnych szlak pokonać można na trzy sposoby: pieszo, rowerem i konno. My zdecydowanie preferujemy rower. Byliśmy tam kilkukrotnie. Każdy dostaje swój tzw. „Credencial” – paszport, w którym kolekcjonuje pieczątki z poszczególnych schronisk, aby w Santiago, otrzymać Compostelkę – dyplom pokonania szlaku.

Trasa jest bardzo wymagająca, dla rowerów typu MTB, czasami konieczne jest prowadzenie rowerów. W trakcie 8 dni mamy do przejechania 600 km a suma przewyższeń sięga 8 800 metrów. Podczas wyprawy nocujemy w pensjonacikach, hostelach i guesthousach w pokojach 2-4 os. Jedno jest pewne – świetna zabawa jest gwarantowana.

Dzięki takiej formie podróżowania przeżyjemy przygodę życia. Camino de Santiago to szlak, który zostaje w pamięci na długie lata. Pozwala on skosztować smaków Portugalii i Hiszpanii. Wybieramy czerwiec i wrzesień, ponieważ nie jest wtedy aż tak upalnie.

WoW wyprawy:

Lizbona | Santarem z punktem widokowym w Porta do Sol | twierdza Templariuszy w Tomar | Coimbra | Agueda | Porto | Ocean Atlantycki | Santiago de Compostela | Finisterra – koniec średniowiecznego świata | nostalgiczna Portugalia | żywiołowa Hiszpania | owoce morza Galicji | średniowieczny szlak pielgrzymi

Charakterystyka wyjazdu: 

Wyprawa ta jest skierowana do osób z dużym doświadczeniem rowerowym, które jeżdżą systematycznie. Teren jest mocno pagórkowaty, fragmentami górzysty. Odpowiednie przygotowanie kondycyjne jest kluczowe, również ze względu na to, że trasa prowadzi po bardzo zróżnicowanej nawierzchni: asfalt, kocie łby, piasek, żwir, kamienie itp.

Nocujemy w w pensjonatach, hostelach i tzw. albergue w pokojach 2-4 os. ze śniadaniem. Ułatwieniem dla uczestników jest wsparcie busa na trasie, który przewozi również bagaże. Jeździmy na pusto, z małym plecakiem lub sakwą. Boisz się dystansów i przewyższeń? Zawsze możesz podjechać jakiś odcinkiem busem. Nie ma się co wstydzić. Stopień trudności na poziomie III+ 

Dlaczego “+” przy poziomie trudności? Stopień trudności jest III, ale ze względu na długość wyjazdu i trudy szlaku, poziom jest podniesiony “plusem”. Jednak w przypadku tego wyjazdu warto podkreślić, że jest z nami samochód wsparcia, który może nas podrzucić odpowiednią il. kilometrów, abyśmy odpoczęli. Zwłaszcza w dni, kiedy zaplanowaliśmy dłuższe dystanse.

Jak się przygotować do wyjazdu:

Jest to jedna z trudniejszych naszych wypraw, do której w sposób szczególny trzeba się przygotować. Warto się dobrze zapoznać z planowanymi dystansami i przewyższeniami. Więc przed wyprawą regularnie pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po pagórkach i górkach, jeśli nie masz ich koło siebie, to pokonuj większe dystanse. Przed tym wyjazdem zachęcamy do wzięcia udziału w wyprawie Dookoła Tatr, która jest idealnym przygotowaniem do trasy przez Portugalię i Hiszpanię. Serwis roweru przed tym wyjazdem jest obowiązkowy.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Pamiętaj, że podany dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01: wylot do Lizbony

Tego dnia mamy zaplanowany lot z Warszawy. Start samolotu jest o godzinie 21:05, w Lizbonie lądujemy o 00:15 i udajemy się na nocleg w pobliżu lotniska.

Dzień 02: Santarem – Fatima | 65 km | 1160 m podjazdu i 930 m zjazdu

Ten dzień zaczynamy od przejażdżki pociągiem. Omijamy początkowy, mało ciekawy odcinek i na rowerach startujemy z Santarem. Najpierw jednak wizyta w parku Portas del Sol, skąd rozpościera się wspaniały widok na dolinę Tagu.  Początkowe kilometry mijają spokojnie, po ok. 35 km teren staje się trudniejszy, a pierwsze podjazdy prowadzą nas do Fatimy, gdzie zatrzymamy się na drugi nocleg.

Dzień 03: Fatima – Alvaiazere | 63 km | 1000 m podjazdu i 1040 m zjazdu

Po porannym, wspólnym śniadaniu ruszamy w dalszą drogę. Połowa dnia jest bardzo przyjemna, zjeżdżamy w kierunku Tomar, miejscowości dziedzictwa UNESCO z majestatyczną twierdzą Templariuszy. Tutaj musimy zatrzymać się na nieco dłużej, aby poczuć klimat tego miejsca. Szlak za Tomar robi się już bardziej wymagający.  Będziemy pokonywać podjazdy w pachnących eukaliptusowych lasach. Czasami może być konieczne prowadzenie rowerów. Teren zaczyna się robić górzysty. Jednak malownicze miasteczka ukryte w górach, tworzą niesamowity klimat. Tego dnia docieramy do Alvaiazere.

Dzień 04: Alvaiazere – Coimbra | 61 km | 950 m podjazdu i 1260 m zjazdu

Ukształtowanie terenu oraz jego nawierzchnia  trzeciego dnia jest wymagająca. Około 75% trasy biegnie po gruncie. Tylko 25% to jest asfalt. Ale takie właśnie jest camino. Ten szlak jest wymagający. W godzinach popołudniowych docieramy do pięknej Coimbry. Wszyscy wspólnie udamy się na kolację, a osoby chętne udadzą się na nocne zwiedzanie miasta. Katedra, zabytkowa zabudowa – Coimbra jest niesamowita.

Dzień 05: Coimbra – Albergaria-a-Nova | 77 km | 1030 m podjazdu i 990 m zjazdu

Wracamy na szlak. To nasz kolejny dzień podróży. Przed nami niespełna 80 km, w tym ponad 1000 metrów podjazdów. Szlak prowadzi zarówno asfaltem jak i terenem, dzięki czemu urozmaica nam rowerowe życie. Trasa biegnie malowniczymi miejscowościami takimi jak Mealhada, Arcos, Agueda, Albergaria a Velha. Nasz dzień zakończymy solidnym podjazdem.

Dzień 06: Albergaria-a-Nova – Porto | 60 km | 1150 m podjazdu i 1230 m zjazdu

Ten dzień to jeden z głównych punktów trasy. Po przejechaniu blisko 50 km dojeżdżamy do Porto. Trasa do tego miasta jest górzysta, prowadzi asfaltem, ale ostatnie kilka kilometrów przed Porto rozpoczyna się droga kocimi łbami. Bolą nadgarstki, warto mieć dobry amortyzator. Sam wjazd do starej części Porto to solidny podjazd.  Porto to drugie co do wielkości miasto w Portugalii i dawna jej stolica. Znajduje się u ujścia rzeki Duero, którą od setek lat spływają z doliny Duero transporty słynnego wina porto.

Dzień 07: Porto – Marinhas | 61 km | 530 m podjazdu i 580 m zjazdu

Począwszy od Porto, dołączamy się do większej liczby pielgrzymów podróżujących pieszo. Bezustannie staramy się podążać za żółtymi strzałkami, które kierują nas do Santiago. Kilkanaście kilometrów za Porto odbijamy w kierunku oceanu, począwszy od Vila do Conde trasa poprowadzona jest piękną ścieżką wzdłuż Atlantyku. Na nocleg zatrzymamy się w Marinhas.

Dzień 08: Marinhas – Mougas  | 69 km | 720 m podjazdu i 720 m zjazdu

Po śniadaniu wyruszamy w kierunku Viana do Castelo. Nadal podróżujemy wzdłuż brzegów Atlantyku. Ciekawym elementem tego dnia jest przeprawa promowa w Caminha, która zaoszczędzi nam trochę kilometrów i podjazdów. Nocleg zaplanowaliśmy w Mougas. 

Dzień 09: Mougas – Pontevedra  | 78 km | 1230 m podjazdu i 1230 m zjazdu

Początek dnia jest świetny. Cały czas ścieżką wzdłuż kamienistych, nieregularnych brzegów Atlantyku – czekają nas przyjemne widoki. Dalej zaczynają się małe, urokliwe galicyjskie miasteczka. Charakterystycznym elementem tamtejszej nawierzchni są tzw. kocie łby, które mogą mocno dać się nam we znaki. Udajemy się w kierunku Pontevedry – jest to nasz ostatni przystanek przed Santiago.

Dzień 10: Pontevedra – Santiago de Compostela | 64 km | 1000 m podjazdu i 775 m zjazdu

Ostatni dzień rowerowej wyprawy do Santiago. Szlak prowadzi niesamowicie malowniczymi zakątkami Galicji. Tego dnia zatrzymamy się na chwilę w Padron, do którego to miejsca wg legendy dopłynęli uczniowie św. Jakuba z jego szczątkami. Trasa biegnie pagórkami, pomiędzy kamiennymi domami i spichlerzami, w których gromadzą kukurydzę. W godzinach popołudniowych docieramy pod Katedrę św Jakuba. Wieczorem wspólna kolacja i świętowanie przejechania szlaku.

Dzień 11: Santiago de Compostela

Dzień przeznaczony na wizytę w Katedrze św. Jakuba, zakupienie pamiątek i zwiedzanie miasta. Najpierw jednak udamy się na pocztę w Santiago, by wysłać rowery do Polski. Szczegóły: https://www.elcaminoconcorreos.com/en/send-bycicle.

Dzień 12:  wylot do Polski

Zaplanowaliśmy loty z Santiago do Krakowa lub Warszawy. W sprawie szczegółów prosimy o kontakt telefoniczny lub mailowy.

*Program może ulec modyfikacji ze względu na warunki pogodowe oraz kondycję uczestników.

Warunki

Cena zawiera:

  • 11 noclegów
  • 11 śniadań
  • opiekę przewodnika rowerowego, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym,
  • transport bagaży na trasie
  • wsparcie samochodu z kierowcą
  • paszport pielgrzyma
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia oprócz śniadań
  • biletów lotniczych dla pasażera
  • biletu na rower na trasie z Polski do Lizbony
  • kosztów wysyłki roweru z Santiago do Polski (90 euro)
  • ew. biletów wstępu do zwiedzanych miejsc

Ważne:

Bilety lotnicze kupowane są przez organizatora po potwierdzeniu odbycia się wyprawy.

Zaliczka:

Kwota: 800 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Trasę wyprawy do Santiago najlepiej przejechać rowerem górskim z amortyzatorem. Byli tacy, co pokonali trasę na rowerach trekkingowym czy przełajowym, jednak trzeba mieć świadomość, że nie jest to dobry pomysł. Trasa poprowadzona jest drogami nieutwardzonymi, publicznymi, kocimi łbami. Na takim dystansie jest praktycznie wszystko. Szerokość opon zalecana przez nas to minimum 2.0 cala. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweruzapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty lub paszport.

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: Ok. 150 euro – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Na ten wyjazd pakujemy się do plecaka/torby/walizki. Pakujemy się do minimum. Podczas wyprawy grupie towarzyszy samochód zabezpieczający, który przewozi większe bagaże. Na dzień jazdy na rowerze należy mieć mały plecaczek, do którego będzie można schować najbardziej potrzebne rzeczy.W związku z ograniczoną pojemnością busa, Twój bagaż nie może przekroczyć 15 kg plus rower.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jeśli chodzi o ten wyjazd, to przygotowanie kondycyjne jest tutaj bardzo wskazane. Przed wyprawą należy dużo jeździć na rowerze, zwłaszcza po terenie górzystym. Suma przewyższeń podczas wyjazdu dochodzi do 10 000 metrów a dystans pokonany w ciągu 9 dni wynosi 730 km. Do takiego długiego i intensywnego wysiłku trzeba się przygotować. Jeśli się zdecydujesz na wyjazd bez przygotowania kondycyjnego, niestety możesz go w większości spędzić w busie. Dla wielu osób pokonanie szlaku św. Jakuba jest ogromnym marzeniem. Jednak pamiętaj, że jest to jedna z trudniejszyc turystycznych wypraw spośród naszych wypraw, jednak jedna z najbardziej niesamowitych i warto się na nią wybrać. Bus będący na trasie, daje tę możliwość, że jeśli będziesz mieć słabszy dzień możesz do niego wsiąść. Przed tym wyjazdem zachęcamy do wzięcia udziału w wyprawie Dookoła Tatr, która jest idealnym przygotowaniem do trasy przez Portugalię i Hiszpanię.

Jak dostaniemy się do Lizbony?

Uczestnicy wyprawy do Lizbony jadą busem, osoby chętne mogą lecieć samolotem. Wylot jest z Warszawy lub z Krakowa ( z przesiadką w Brukseli). Rowery i bagaże przewożone są samochodem zabezpieczającym do Lizbony. Z Santiago zaplanowane loty są do Krakowa lub Warszawy z przesiadką w Barcelonie.

Trasa wyprawy?

Grupa spotyka się w Lizbonie. Stamtąd udajemy się w kierunku Santarem, Golegi, Alvaiazere, Tomar, Coimbry. Dalej to już Oliveira de Azemeis, Porto, Padron, Santiago, Finisterra.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Podczas wyprawy przejeżdżamy przez Portugalię i Hiszpanie. Pokonujemy ponad 730 km w 9 dni jazdy. Nawierzchnia jest bardzo różna. Idea jest taka, aby przejechać całą trasę podążając za żółtymi strzałkami, czy muszelkami, bo szlak jest poprowadzony maksymalnie bocznymi drogami, lasami, małymi miasteczkami. To właśnie dlatego wyjazd ten ma taki niesamowity urok.

Gdzie śpimy?

Nocujemy w bardzo różnych miejscach. W miastach typu Lizbona, Coimbra, Caldas de Reis czy Santiago śpimy w hostelach, w pokojach kilkuosobowych. W pozostałych przypadkach nocujemy u strażaków, w albergue etc… Warunki są pielgrzymkowe. Jakie panują zasady w schroniskach. Pierwszeństwo mają pielgrzymi piesi. Cisza nocna od godz. 22:00 – 06:00 rano. Każdy po sobie sprząta. Zostawiamy porządek, taki jak zastaliśmy. Zachowujemy się cicho, zwłaszcza jeśli inni pielgrzymi już śpią. W schronisku, każdy podbija swój credencial – tylko z nim możemy nocować w schroniskach. My przygotowujemy taki credencial każdemu uczestnikowi.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Wyżywienie jest we własnym zakresie. W niektórych hostelach śniadania są w cenie, jednak nie we wszystkich. Proponujemy, aby przygotowywać posiłki wspólnie w miejscach noclegowych, zwłaszcza tam, gdzie jest taka możliwość. W innych przypadkach stołujemy się w restauracjach. Sklepy mijane po drodze są otwarte i można w nich robić zakupy. Na trasie mijamy również bary, kawiarnie i restauracje, z których usług korzystamy, ponieważ kuchnia portugalska i hiszpańska warta jest spróbowania. Solidny zestaw obiadowy to koszt rzędu 7-10 euro – tym można sobie pojeść praktycznie na cały dzień. Praktycznie wszędzie można zapłacić kartą. Waluta to euro.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Portugalia i Hiszpania są w UE. Warto mieć ze sobą kartę EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Portugalia - Camino pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Portugalia. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.