Czechy - Morawy

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
łatwa
Transport
autokar / bus
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Czechy - Morawy

O wyprawie

Czeskie Morawy 5 dni | 4 dni jazdy | 280 km | 2900 m pzewyższenia

Gęsta sieć dróg, dróżek, szlaków pieszych i rowerowych oplata Morawy – niezwykle barwną krainę położoną we wschodniej części Czech. Region ten zauroczy każdego, zwłaszcza miłośników pięknych, sielankowych krajobrazów z uroczymi zakątkami, wypełnionych wiekowymi tradycjami i folklorem miasteczek i wiosek, w których po dziś żywa jest kultura ludowa. Czekają tu na nas niezwykle ciekawe zabytki, tajemnicze gotyckie zamki, renesansowe i barokowe świątynie oraz pełne historii miasta jak Mikulov czy Brno.

Morawy są regionem winiarskim z tradycją sięgającą 937 roku. Uprawę winorośli w Czechach wprowadzili Rzymianie, a jej rozwój zawdzięczamy głównie średniowiecznym klasztorom. Obecnie ok. 95% winnic Czeskiej Republiki znajduje się właśnie na Morawach, a ich całkowity obszar to ok. 18 500 ha. Urodzajne gleby i wspaniałe warunki klimatyczne dają głównie wina białe o aromatycznym bukiecie i korzennym smaku. Szczepów czerwonych jest tutaj mniej, chociaż region ten ma również potencjał do ich produkcji.

W Czechach znajduje się ponad 1200 kilometrów znakowanych szlaków rowerowych, tzw. Morawskich Tras Winiarskich. Ścieżki wytyczono mało uczęszczanymi drogami leśnymi i asfaltowymi, które znaczą piwniczki winne, między pagórkami w sercu Moraw Południowych. Łączą one najważniejsze gminy związane z winiarską tradycją regionu. Ich wybór jest naprawdę spory i każdy znajdzie trasę odpowiadającą jego możliwościom fizycznym.

Morawy to doskonała destynacja na kilkudniowy rowerowy wypad. Łagodne ukształtowanie terenu pozwala nawet niewprawionemu rowerzyście bez trudu zwiedzić region. Jeśli dodamy do tego wino, otwartość i gościnność mieszkańców okaże się, że niemal o krok od nas położona jest oaza radości czekająca na odkrycie.

WoW wyprawy:

Mikulow | Morawskie Trasy Winiarskie | Palava | Wzgórza Pawłowskie | Zbiorniki Nove Młyny | Brno | Morawski Kras | Przepaść Macochy | Křtiny | zespół parkowo – pałacowy Lednice – Valtice | morawskie wina | piwniczki winne

Charakterystyka wyjazdu:

Wyjazd jest ze wsparciem busa. Jeździmy na pusto z małym plecaczkiem. Najlepszy rower na wyjazd to górski/trekkingowy, jeździmy po nawierzchni mieszanej (asfalt, szuter, ścieżki leśne). Ukształtowanie terenu jest pagórkowate, a dzienne dystanse wynoszą 60 – 70 km, więc odpowiednie przygotowanie kondycyjne jest bardzo wskazane. Minimalna szerokość opony to 1.75″. Czy możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale na własną odpowiedzialność. Nocujemy w pensjonacie o dobrym standardzie ze śniadaniem w pokojach 2-3 os. Stopień trudności na poziomie III.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Jak najwięcej jeździć. Aby czerpać maksymalną frajdę z tego wyjazdu musisz być przygotowany kondycyjnie. Więc przed wyprawą pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po górkach, jeśli nie masz ich koło siebie, to jeździj większe dystanse. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Po ostatniej wyprawie ZAKTUALIZOWALIŚMY informacje dotyczące dystansów i sumy przewyższeń. Pamiętaj, że dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01 – wyjazd

W środę około godz. 12:00 wyruszymy w trasę z Krakowa przez Katowice do Mikulova.

Dzień 02:  Trasa 01  | 59 km | 495 m podjazdu i 490 m zjazdu

Pierwszego dnia udamy się w kierunku wzgórz Palavy,  które z pięknym widokiem na całą okolicę w promieniu kilkunastu kilometrów, pozostają największą atrakcją przyrodniczą południowych Moraw. Podróżować będziemy wzdłuż położonych na jej północnej granicy Zbiorników Nove Młyny, które powstały na miejscu dawnych łaźni rzymskich. Tutejszy krajobraz jest niezwykle malowniczy. Składają się na niego przycupnięte u brzegów zalewu wioski, z charakterystyczną łańcuchową zabudową i czerwonymi dachami domów pośród morza błękitu i zieleni oraz potężne skały i gęste lasy.

Dzień 03: Trasa 02 | 73 km | 600 m podjazdu i 600 m zjazdu

Drugiego dnia trasa prowadzić nas będzie początkowo przez Wzgórza Pawłowskie, które stanowią część Palavy – krainy  rozciągającej się na północny-wschód od Mikulova, uznanej przez UNESCO za obszar chronionego krajobrazu. W miejscowości Brod nad Dyji wjedziemy na szlak Greenways Kraków – Morawy – Wiedeń i będziemy nim podróżować wzdłuż granicy czesko – austriackiej i dalej przez tereny północnej Austrii. W miejscowości Ottenthal zjedziemy z tego szlaku i udamy się na północ w kierunku Mikulova.

Dzień 04: Trasa 03 | 78 km | 1035 m podjazdu i 1035 m zjazdu

Następnego dnia udamy się busem do Brna, skąd wyruszymy w trasę po krainie Morawski Kras, która należy do najwspanialszego regionu krasowego w środkowej Europie. Na całym terenie znajduje się więcej niż 1100 jaskiń. Główną atrakcją tego dnia będzie wizyta nad Przepaścią Macochy, która ma głębokość ponad 138 metrów i jest największą przepaścią tego rodzaju w Czechach i środkowej Europie. Odwiedzimy również, nazwane Perłą Moraw, Křtiny, z piękną barokową świątynią pod wezwaniem Marii Dziewicy.

Dzień 05: Trasa 04 | 67 km | 730 m podjazdu i 745 m zjazdu

Naszą morawską przygodę na dwóch kółkach zakończymy pokonując fragment tzw. pętli rodu Lichtenstein. Ta niemiecka dynastia książęca posiadała na terenie Moraw liczne posiadłości m.in. w MikulovieLednicach czy Valticach. Właśnie te dwie ostatnie posiadłości tworzące wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO zespół parkowo- pałacowy, będą celem naszej podróży na ten dzień. Czeka na podróż przez tereny zwane Ogrodem Europy – pełne romantycznych budowli, stawów i pięknych zakątków.

W godzinach popołudniowych wyruszymy w trasę powrotną do Polski.

* Program wyjazdu  mogą ulec modyfikacjom ze względu na kondycję uczestników oraz warunki pogodowe. W przypadku braku miejsc noclegowych możliwa jest zmiana bazy wypadowej na inne miasto np. Sedlec.

MIEJSCE STARTU WYPRAWY

Kraków | Katowice – w cenie wyjazdu

Poznań | Wrocław | Opole | Kielce | Łódź | Warszawa*

* możliwy jest start wyprawy z tych miast pod warunkiem uzbierania się min. 3-4 osób na danej trasie. Usługa jest dodatkowo płatna w zależności od miejsca i liczby osób. Szacunkowy koszt to 100 – 200 zł / os. Więcej szczegółów będzie znane bliżej wyprawy, jak będą znane miejsca zamieszkania uczestników wyjazdu.

Warunki

Cena zawiera:

  • 4 noclegi w pensjonacie w pokojach 2-3 os. ze śniadaniami,
  • transport uczestników oraz rowerów do Mikulowa i z powrotem,
  • przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami,
  • ubezpieczenie 
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia (poza śniadaniami),
  • ew. biletów wstępu do zwiedzanych miejsc;

Zaliczka:

Kwota: 400 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

W trakcie tej wyprawy najlepiej spisze się rower górski, trekkingowy lub krossowy. Trasy poprowadzone są  drogami asfaltowymi, szutrowymi oraz po ścieżkach leśnych. Zalecamy opony o szerokościach 1.75 – 2.0″. Dla wygody warto, żeby rower miał amortyzator. Czy to znaczy, że nie możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale robisz to na własne ryzyko i niedogodności. Każdy z nas jest inny, dlatego dla jednej osoby ta trasa na rowerze bez amortyzatora będzie niemożliwa do przejechania, a dla kogoś innego będzie to normalna trasa. Jeśli masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweruzapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: dowód osobisty lub paszport

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: Ok.  100 euro – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Śpimy w jednym miejscu i robimy ok. 70 km pętle. Jeździmy na „pusto”, jedyne co trzeba zabrać to mały plecak lub małe sakwy na podstawowe rzeczy, które mogą być potrzebne podczas jednego dnia jazdy rowerem. W związku z ograniczoną pojemnością busa, Twój bagaż nie może przekroczyć 15 kg plus rower.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jest to wyjazd skierowany do rowerzystów wszechstronnych. Trasy prowadzą po terenie delikatnie pagórkowatym. Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Dzienne dystanse wynoszą do 70 km. Całkowity dystans to ok. 290 km, a suma przewyższeń nie jest duża – ok. 2900 metrów. Na wyprawę można pojechać każdym rowerem – górskim, trekkingowym, crossowym. Najważniejsze żeby był sprawny technicznie. Zalecamy opony o szerokości 1.75 – 2.0 cala. Pamiętaj, że nie jeżdżąc z Tobą wcześniej na rowerze, nie jesteśmy w stanie w sposób obiektywny odpowiedzieć na pytanie czy ta wyprawa jest dla Ciebie trudna, czy łatwa. Jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj, jak sobie radzisz na podjazdach. Jeśli chcesz się poradzić to zadzwoń do nas. Spróbuj przejechać przez kilka dni pod rząd po 60-80 km dziennie.

Jak dojeżdżamy na miejsce?

Na wyprawę jedziemy busem 9 osobowym lub jednym większym. Zabieramy uczestników z Krakowa lub Katowic. Jeśli uzbiera się wystarczająca liczba chętnych osób, to uruchomimy połączenie z innych miast w Polsce. Taka opcja jest dodatkowo płatna i na zapytanie.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Podczas wyprawy będziemy jeździć głównie drogami asfaltowymi, ubitymi, w  mniejszym stopniu drogami szutrowymi i leśnymi ścieżkami, poprowadzonymi wzdłuż pól i winnic.

Gdzie śpimy?

Nocujemy w Mikulowie w pensjonacie w pokojach 2-3 osobowych. Jeśli zapisujesz się z kimś i chcesz być z tą osobą w pokoju, koniecznie napisz do nas maila z tą informacją. Żebyśmy mogli to wcześniej zaplanować.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę ?

W cenę noclegu wliczone jest śniadanie, pozostałe wyżywienie we własnym zakresie. Na trasie będziemy robić zakupy w marketach oraz zatrzymywać się na posiłki w lokalnych restauracjach, barach i knajpkach, aby skosztować tamtejszej kuchni.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Czechy są w UE. Warto mieć ze sobą kartę EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Czechy - Morawy pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Pozostałe. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.