Kostaryka - Ameryka Środkowa

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
średnia
Transport
samolot
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Kostaryka - Ameryka Środkowa

O wyprawie

Kostaryka 12 dni | 9 dni jazdy | 545 km | 14 000 m podjazdu

Kostaryka jest trzecim co do wielkości najmniejszym krajem Ameryki Centralnej (po Salwadorze i Belize). Od południa graniczy z Panamą, a od północy z Nikaraguą. Mimo, że niewielka, gwarantuje różnorodność wrażeń. Jest w stanie zaoferować wszystko czego zapragnie nawet najbardziej wybredny turysta. Od pięknych piaszczystych plaż z tropikalną roślinnością wdzierającą się na nie ze wszystkich stron jak i raf koralowych wybrzeża, poprzez pełną przygód dżunglę i aktywne wulkany.

Linia brzegowa Kostaryki ma 1000 kilometrów. Plaże na wybrzeżu Pacyfiku są zwykle małe, ale za to jest ich bardzo dużo. Pozostała część kraju to góry, lasy tropikalne, kilka niewielkich miast oraz stolica San Jose, położona w Mesecie Centralnej. Większość obszaru Kostaryki stanowią tereny górzyste pochodzenia wulkanicznego z aktywnymi do dziś wulkanami.

Podczas naszej wyprawy poznamy wszystkie te atrakcje. Odwiedzimy wulkan Irazu – najwyższy w Kostaryce, jedyne miejsce na kontynencie północnoamerykańskim, z którego można ujrzeć wody Oceanu Spokojnego i Morza Karaibskiego, przejdziemy przez Park Narodowy Los Quetzales, w którym na wysokości 3100 m n.p.m. spędzimy nocleg. Odpoczniemy również na jednej z licznych plaż w okolicy malowniczego Parku Narodowego Manuel Antonio.

Termin wyjazdu zaplanowaliśmy kiedy w Kostaryce trwa pora sucha. Trzeba się jednak przygotować na zmienne warunki pogodowe, gdyż wraz ze zmianą regionu zmieniać będzie się także klimat.

WoW wyprawy:

San Jose | Pacyfik | Morze Karaibskie |  Cartago | Bazylika Cartago z posągiem Czarnej Madonny | stratowulkan Irazu | Park Narodowy Los Quetzales | las palmowy | piękne piaszczyste plaże | lasy tropikalne 

Charakterystyka wyjazdu:

Wyjazd ten jest z serii przygodowych, oznacza to, że grupa jeździ z sakwami bez wsparcia samochodu. Najlepszy rower na ten wyjazd to rower górski lub trekkingowy, zalecana szerokość opony to 2.0″. Będziemy poruszać się po drogach asfaltowych, utwardzonych leśnych szlakach i szutrach. Wyjazd kierowany jest do rowerzystów z doświadczeniem rowerowym, dobrze czujących się w zróżnicowanym terenie. Trudność na wyjeździe mogą sprawiać duże przewyższenia oraz panujące upały. Nocujemy w hostelach, pensjonatach i kwaterach. W cenie wyjazdu znajdują się śniadania.  Stopień trudności na poziomie IV.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Jak najwięcej jeździć. Aby czerpać maksymalną frajdę z tego wyjazdu musisz być przygotowany kondycyjnie. Więc przed wyprawą pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po górkach, jeśli nie masz ich koło siebie, to jeździj większe dystanse. Jeśli nie jeździłeś nigdy z sakwami wcześniej, to warto spróbować przed wyjazdem, aby nie uczyć się tego na wyprawie. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Dzień 1: Warszawa – San Jose

Spotykamy się na lotnisku w Warszawie. W kwestii przygotowania roweru do transportu samolotem chętnie posłużymy pomocą. Przesiadkę mamy w Paryżu. Po wylądowaniu składamy nasze rowery i udajemy się na miejsce naszego noclegu oddalonego od lotniska o około 5 km.

Dzień 2: Trasa 01 | Alajuela – Cartago | 48 km | 1070 m podjazdu i 595 m zjazdu

Pierwszy dzień jazdy ma charakter rozruchowy. Przez aktualną stolicę kraju – San Jose – dojedziemy do jego dawnej stolicy, Cartago, której główną atrakcją jest piękna Bazylika Cartago ze statuą Czarnej Madonny. Cartago będzie również naszą bazą wypadową na kolejne 2 dni. W mieście można podziwiać specyficzną, kolonialną zabudowę.

Dzień 3: Trasa 02 | Wulkan Irazu | 53 km | 2250 m podjazdu i 2250 m zjazdu

Po śniadaniu „na pusto” udamy się w stronę najwyższego szczytu pasma Kordyliery Środkowej – wulkan Irazu o wysokości 3 432 m n.p.m. Jest on ciągle uśpiony lecz wykazuje ruchy magmy w głębi ziemi.  Irazú posiada kilka kraterów, jeden z nich wypełnia jezioro wulkaniczne o charakterystycznej zielonej barwie wody. Ze szczytu, przy dobrej pogodzie, można ujrzeć wody obu oceanów – Atlantyckiego i Spokojnego.

Dzień 4: Trasa 03 | Cartago – Copey | 67 km | 2260 m podjazdu i 1830 m zjazdu

Tego dnia po raz pierwszy będziemy mieli styczność z PN Los Quetzales i jego gęstym lasem palmowym. Po drodze mijać będziemy lokalne wioski, w których skosztujemy regionalnych potraw.

Dzień 5:  Trasa 04 | Copey – Manuel Antonio | 74 km | 975 m podjazdu i 2815 m zjazdu

Kolejny dzień naszej rowerowej przygody to spotkanie z Oceanem Spokojnym i jedną z jego licznych plaż. Jeżeli nam się poszczęści i wystarczy sił to „pokręcimy” jeszcze po ścieżkach PN Manuel Antonio – najmniejszego parku narodowego Kostaryki.

Dzień 6: Trasa 05 | Manuel Antonio – Uvita | 75 km | 760 m podjazdu i 770 m zjazdu

Na ten dzień trasa jest wyznaczona wzdłuż oceanu, w którym będziemy mogli zażywać kąpieli podczas przerw od jazdy. Może być wietrznie dlatego ważne jest aby na wyprawę zaprać ze sobą coś przeciwwietrznego.

Dzień 7: Trasa 06 | Uvita – San Isidro | 48 km | 1950 m podjazdu i 1250 m zjazdu 

W tym dniu pożegnamy się z oceanem i wrócimy w góry. Aczkolwiek jego ogrom, będziemy mogli jeszcze podziwiać z licznych punktów widokowych znajdujących się na trasie.

Dzień 8: Trasa 07 | San Isidro – San Gerardo De Gota | 61 km | 2860 m podjazdu i 1160 m zjazdu

Będzie to ciężki dzień, podczas którego bardzo ważne jest dobre rozłożenie sił. Po raz kolejny podziwiać będziemy dziką przyrodę Parku Los Quetzales. Podjazd z jakim przyjdzie nam się dzisiaj zmierzyć nazywany jest „podjazdem śmierci”. A wszystko przez szczyt o takiej nazwie górujący nad parkiem.

Dzień 9: Trasa 08 | San Gerardo De Gota – Cartago | 66 km | 1290 m podjazdu i 2280 m zjazdu

Tego dnia opuszczamy dżunglę i wracamy do cywilizacji, do jednego z najstarszych miast Kostaryki poznanego nam już wcześniej podczas naszej wyprawy – Cartago.

Dzień 10: Trasa 09 | Cartago –  Alajuela | 51 km | 600 m podjazdu i 1090 m zjazdu

Ostatni dzień naszej przygody będzie dniem spokojnym. Będzie czas na zakup pamiątek. Spakujemy się również i przygotujemy do powrotu do kraju.

Dzień 11: Trasa 10 | wylot i powrót do Polski

Dojazd na lotnisko i loty powrotne do Polski.

* Program i jego poszczególne elementy mogą ulec zmianie ze względu na warunki pogodowe oraz kondycyjne uczestników.

Warunki

Cena zawiera:

  • bilety lotnicze Warszawa – San Jose – Warszawa,
  • bilety lotnicze na rower,
  • 10 x nocleg w hotelach, hostelach lub chatkach ze śniadaniem,
  • wstęp do PN Irazu Volcano,
  • przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami,
  • ubezpieczenie,
  • opłata lotniskowa w Kostaryce
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia (poza śniadaniami),
  • ew. opłat dodatkowych,

Zaliczka:

Kwota: 4500 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

* cena może ulec zmianie ze względu na ruchomość cen biletów lotniczych.

WAŻNE – bilety lotnicze kupowane są przez organizatora po potwierdzeniu odbycia się wyprawy.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na wyprawę polecamy zabrać rower górski, trekkingowy lub krosowy. Będziemy poruszać się zarówno po drogach głównych jak i po utwardzonych ścieżkach leśnych. Na naszej trasie pojawią się również odcinki o nawierzchni szutrowej.Ważne, żeby rower miał możliwość zamontowania sakw, gdyż na tej wyprawie cały ekwipunek wozimy ze sobą. Polecamy szerokość bieżnika opon max. do 2.0, na trasie będzie sporo przewyższeń, więc dobrze będzie, by opona miała łatwość toczenia się pod dodatkowym obciążeniem ekwipunku. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed wyprawą OBOWIĄZKOWY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do rowerusakwy, bagażnik, zapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: paszport (musi być ważny jeszcze przez co najmniej 6 miesięcy od naszej planowanej daty wylotu)

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: ok. 350 USD kieszonkowego. Lokalną walutę można zakupić w bankach lub w hotelach. Warto mieć ze sobą kartę bankową.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas tej wyprawy wszystko wozimy ze sobą. Do roweru należy założyć bagażnik. Polecamy bagażnik, który pasuje do każdego roweru.
Każdy uczestnik może zabrać 2 sztuki bagażu podręcznego o łącznej wadze nie przekraczającej 12 kg – większy bagaż o  wymiarach 55 x 35 x 25 cm oraz mniejszy o wymiarach 40 x 30 x 15 cm oraz bagaż rejestrowany o max. wymiarach 300 cm (suma wys + dł + szer) i wadze do 23 kg (w tym rower). Nie wiesz jak spakować rower do samolotu? Oczywiście sami będziemy służyć tzw. pomocą doraźną przy składaniu, po przylocie i rozkładaniu roweru przy odlocie.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Wyprawa ma charakter przygodowy. Jest skierowana do osób z doświadczeniem rowerowym, którzy jeżdżą systematycznie i nie boją się ekstremalnych wyzwań oraz wysokich temperatur. Trasy prowadzą po terenie górzystym. Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Podjazdów jest sporo. Dzienne dystanse wynoszą 50-75 km. Mamy zaplanowane trasy na 9 dni jazdy. Całkowity dystans to ok. 545 km a suma przewyższeń to 11 000 metrów. Ale nawet jeśli nie będziesz już dawać rady na podjazdach, możesz poprowadzić rower, poczekamy. Na wyprawę można pojechać rowerem górskim, trekkingowym lub krossowym. Najważniejsze żeby był sprawny technicznie. Jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu regularnie pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Jeśli chcesz się poradzić to zadzwoń/napisz do nas.

Szczepienia. Szczepienia ochronne nie są obowiązkowe niemniej jednak zaleca się szczepienie przeciw WZW typu A i B, wściekliźnie oraz durowi brzusznemu. Szczepienie przeciw żółtej febrze (żółtej gorączce) jest wymagane od osób przybywających bezpośrednio z regionów zagrożonych tą chorobą.

Jak dolecimy na miejsce?

Do San Jose lecimy z Warszawy z przesiadką w Paryżu. Powrót dokładnie w ten sam sposób.

Trasa wyprawy:

Poszczególne, zaplanowane trasy są zamieszczone na naszej stronie pod galerią zdjęć i w programie wyjazdu.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasa poprowadzona jest drogami asfaltowymi, utwardzonymi leśnymi i szutrowymi.

Gdzie śpimy?

Nocujemy w różnych miejscach głównie pensjonaty, kwatery i hotele. Noclegi zaplanowaliśmy ze śniadaniami, które są w cenie.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę ?

Śniadania mamy w cenie. Będziemy się zatrzymywać w miejscowych restauracjach, aby zasmakować lokalnej żywności. Będą dni podczas których w ciągu dnia nie będzie żadnych sklepów czy restauracji dlatego trzeba będzie się wcześniej odpowiednio zaopatrzyć. Płacimy w colonach kostarykańskich (CRC), czasami w dolarach amerykańskich (USD).

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Tak – wszyscy uczestnicy są ubezpieczeni odpowiednio do rodzaju wyprawy. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Kostaryka - Ameryka Środkowa pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: . Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Egzotyczne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.