Kirgistan - kraj gór

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
średnia
Transport
samolot
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Kirgistan - kraj gór

O wyprawie

Kirgistan | Kraj gór | 16 dni | 10 dni jazdy | 753 km | 7 530 m | PRZYGODA

Kirgistan to z pewnością przyrodnicza perła centralnej Azji. To niewielkie państewko położone jest w samym centrum jednych z piękniejszych gór świata. Od wschodu okala go dzikie i trudno dostępne pasmo górskie Tien-Shan, a od południa wdziera się w jego granice rozległy Pamir, ze szczytami dochodzącymi do 7000 m n.p.m. Setki spływających ze stoków rzek ponacinało krajobraz głębokimi i przepastnymi dolinami, które uformowały charakter tego miejsca.

Widoki zmieniają się tu w rytmie pokonywanych przełęczy, a charakter gór zmienia się od suchych stepowych wzgórz południa po zielone, tętniące życiem górskie pastwiska północy. Mimo tego że 90 % kraju stanowią góry, znalazło się tu również miejsce na ogromne, długie na 150 km jezioro Issyk Kul, które tworzy w jego pobliżu specyficzny łagodny mikroklimat. Posiadające słoną wodę i piaszczyste plaże, jest niczym morze ukryte wewnątrz gór. Przemierzając te przepiękne tereny z pewnością spotkamy rodowitych mieszkańców.

Kirgistan to również tereny, przez które przebiegał historyczny Jedwabny Szlak łączący Azję z Europą. Ślady po tamtych czasach niestety zatarły się niemal w całości, jednak ludzie wciąż żyją bardzo tradycyjnie. Kirgizi to twardzi ludzie, wspaniali jeźdźcy i myśliwi, którzy wykorzystują swoje umiejętności prowadząc wypas bydła wysoko w górach. Wciąż rozbijają swoje tradycyjne obozowiska z jurt krytych owczą wełną.

Kirgizi to lud o koczowniczych korzeniach i niekiedy wciąż tradycyjnych animistycznych wierzeniach. Izolacja społeczności spowodowana małą liczbą ludzi zamieszkujących kraj i niedostępny teren  sprawiła, że podróżni traktowani są z niezwykłą  gościnnością, czego z pewnością zasmakujemy.

WoW wyprawy:

Biszkek | Naryń | pasmo górskie Tien – Szan | Jezioro Song – Kul | noclegi w jurtach pasterskich | Jezioro Issyk – Kul | szyrdaki – tradycyjne kirgiskie dywany | dolina rzeki Kokomeren | kirgiska gościnność | stada zwierząt: koni, baranów, jaków | Dolina Karakol | górska wioska Kyzyl Oi | jezioro zalewowe Orto Tokoj 

Charakterystyka wyjazdu:

Wyprawa ma charakter przygodowy, podróżujemy z sakwami bez samochodu wsparcia. Wyprawa jest dość wymagająca fizycznie ze względu na duże przewyższenia oraz wysokość bezwzględną, na której będziemy przebywać.  Trasa ma niesamowite walory widokowe i przyrodnicze, większość noclegów planowana jest pod namiotami.

Niekiedy będziemy musieli wieść ze sobą zapas wody i jedzenia, jednak piękne krajobrazy, możliwość obcowania z nieskażoną naturą i ogromne niezamieszkałe przestrzenie zwrócą nam wszystkie odbyte trudy z nawiązką. Zalecamy zabrać na wyjazd rower górski bądź trekkingowy/crossowy o oponach co najmniej szerokości 1,6 cala (40 mm)″. Stopień trudności tej wyprawy jest na poziomie IV+.

Dlaczego “+” przy poziomie trudności? Stopień trudności jest IV, ale ze względu na wysokości i zdobywane przełęcze, poziom jest podniesiony “plusem”.

Jak przygotować się do wyjazdu?

Jest to jedna z najtrudniejszych naszych wypraw, do której w sposób szczególny trzeba się przygotować. Warto się dobrze zapoznać z planowanymi dystansami i przewyższeniami. Aby czerpać maksymalną przyjemność z tego wyjazdu, musisz być przygotowany kondycyjnie. Przed wyprawą regularnie pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po pagórkach i górkach. Jeśli nie masz ich koło siebie, to pokonuj większe dystanse. Jeśli nie jeździłeś nigdy z sakwami wcześniej, to warto spróbować przed wyjazdem, aby nie uczyć się tego na wyprawie. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Pamiętaj, że podany dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01: przelot z Warszawy do Biszkeku.

Spotykamy się na lotnisku w Warszawie. W kwestii przygotowania roweru do transportu samolotem chętnie posłużymy pomocą.

Dzień 02: przylot Biszkek – transport Naryń

W Biszkeku lądujemy skoro świt i od razu pakujemy siebie i nasze rowery do podstawionego samochodu by dostać się do niewielkiego miasteczka Naryń znajdującego się w samym sercu kraju i gór. Po przyjeździe przygotujemy  rowery do wyprawy i robimy konieczne zakupy.

Dzień 03: Trasa 01 | Naryń – Ak-Tal | 104 km | 815 m podjazdu i 905 m zjazdu

Pierwszego dnia zaopatrzeni w zapasy na kilka kolejnych dni pojedziemy na zachód w stronę przełęczy Kurtka, która ma nam otworzyć drogę do górskiego jeziora Song Kul. Trasa w większości prowadzi dobrą nawierzchnią w dół rzeki, jednak koniec dnia zwieńczy niestromy lecz żmudny podjazd, prowadzący nas do miejsca na nocleg w rozwidleniu rzek, pod serpentynami przełęczy. Pozwoliliśmy sobie zaplanować taki dystans ze względu na fakt, iż większość trasy prowadzi po płaskim i dobrym terenie. Pierwszego dnia chcemy pokonać jak najdłuższy dystans, aby mieć mniej do pokonania drugiego dnia, ponieważ wtedy czeka nas trudny podjazd. JEŚLI GRUPA NIE PODOBAŁA TEMU DYSTANSOWI, ROZBIJEMY SIĘ WCZEŚNIEJ KOSZTEM DRUGIEGO DNIA.

Dzień 04: Trasa 02 | Ak-Tal – jezioro Song Kul | 35 km | 1400 m podjazdu i 300 m zjazdu

Tego dnia trasa będzie krótka składająca się głównie z sporego podjazdu. Przełęcz Kurtka znajduje się na 3250 m n.p.m. i dostaniemy się na nią po przejechaniu kilkunastu długich serpentyn.  Wraz z nabieraniem wysokości otwierać się przed nami będą przepiękne widoki. Zwieńczeniem trudu jest zielony płaskowyż na wysokości  ok. 3000 m n.p.m. wraz z urokliwym górskim jeziorem Song Kul. Teren roi się od pasterzy i jurt. Będziemy mogli spotkać stada koni, baranów a może i jaków.  Z pewnością znajdziemy malownicze miejsce na rozbicie obozowiska nad brzegiem jeziora. Śmiałkowie, którym nie straszna jest lodowata woda, będą mogli zażyć kąpieli.

Dzień 05: Trasa 03 | Song Kul – Bashkugandy | 72 km | 540 m podjazdu i 1780 m zjazdu

Po spakowaniu dobytku na rowery i zjedzeniu śniadania ruszymy w dalszą drogę. Pierwsza część dnia upłynie nam na przejechaniu przez okalające jezioro góry niewysoką przełęczą Karakeche. Zostawimy za sobą pasterskie jurty i stada zwierząt. Przed nami otworzy się księżycowy, surowy krajobraz niewielkiej odkrywkowej kopani węgla.  Po jej minięciu przed nami zostaje już tylko 40 kilometrowy zjazd szutrową drogą do wioski Bashkugandy.

Dzień 06: Trasa 04 | Bashkugandy – Kyzyl Oi | 70 km | 620 m podjazdu i 705 m zjazdu

Przy głównej drodze skręcimy na zachód i bardzo szeroką doliną dostaniemy się do rozwidlenia rzek w miejscowości Aral. Skręcimy na północ, by przepiękną wąską doliną rzeki Kokomeren dotrzeć do niewielkiej miejscowości Kyzyl Oi. Po drodze miniemy przepiękne góry o czerwonym zabarwieniu.  Piękno krajobrazu oraz wiele możliwości spędzenia wolnego czasu pomoże nam spędzić tu dzień odpoczynku.

Dzień 07: Kyzyl Oi – dzień odpoczynku

Kyzyl Oi to malownicza wioska położona w głębokim wąwozie rzeki Kokomeren. Zachowała ona charakterystyczny dla Centralnej Azji wygląd z rozsianymi luźno, glinianymi domkami.  Usytuowana jest na wysokości 1800 m n.p.m. w niecce otoczonej zabarwionymi na czerwono skałami, co dało nazwę miejscowości. Kyzyl Oi znaczy „Czerwona misa”. To wspaniałe miejsce na wycieczki piesze i konne po okolicznych górach. Spędzenie jednego dnia w tym miejscu to będzie też wspaniała okazja poznania bliżej kultury, tradycji i kuchni Kirgistanu.

Dzień 08: Trasa 05 | Kyzyl Oi – Dolina Karakol | 72 km | 925 m podjazdu i 250 m zjazdu

Wypoczęci i żądni dalszej jazdy ruszymy doliną na północ.  Po około 15 km dolina otwiera się w szerokie plateu. Wjedziemy do miejscowości Kojomkul, która nazwana została imieniem  kirgiskiego zapaśnika olbrzyma urodzonego na przełomie XIX i XX. Będziemy mogli zwiedzić jego grobowiec i przymierzyć się do wielkiego odcisku jego dłoni. Po przejechaniu przez rzekę skręcimy na wschód i powoli będziemy się piąć w górę rzeki w stronę przełęczy Karakol. Obóz rozbijemy w dolinie przy rzece z widokiem na malownicze pasmo Ala Archa.

Dzień 09: Trasa 06 | Dolina Karakol – Koczkorka | 35 km | 730 m podjazdu i 240 m zjazdu

Przed nami ponad 30 kilometrowy lekko nachylony podjazd aż do kilku serpentyn, które wyprowadzą nas na przełęcz o wysokości  prawie 3 500 m n.p.m.. Trudy zrekompensuje nam malownicza szutrowa droga, brak jakiejkolwiek cywilizacji i zapierające dech widoki. W takim klimacie spędzimy noc.

Dzień 10: Trasa 07 | Koczkorka – Ottuk | 110 km | 800 m podjazdu i 1900 m zjazdu

Krajobraz zmienia się z zielonego i soczystego na suchy i wypalony przez słońce.  Cały dzień będziemy powoli zjeżdżali niżej kierując się na wschód. Bocznymi drogami dostaniemy się do miasta Koczkor. Miasto znane jest z szyrdaków, tradycyjnych kirgiskich dywanów w kolorowe wzory.  Lokalna spółdzielnia kobiet Altyn Kol zajmuje się ich produkcją. Na miejscu będziemy mogli obejrzeć  ich wyroby. Dalsza cześć trasy prowadzi drogą asfaltową. Przejedziemy w sąsiedztwie jeziora zalewowego Orto Tokoj i w miejscowości Ottuk dotrzemy do wielkiego jeziora Issyk Kul.  Przyjdzie wreszcie czas na rozbicie namiotów nad brzegiem i porządną kąpiel.

Dzień 11: Trasa 08 | Ottuk – Temir Kanat | 57 km | 300 m podjazdu i 480 m zjazdu

Tego dnia oddalimy się trochę od jeziora, by ominąć główną drogę okalającą Issyk Kul i jeszcze raz zażyć spokoju w górskich dolinach. W miejscowości  Kara Talaa skręcimy na południe w górę rzeki. Pnąc się mozolnie wąską doliną osiągniemy przełęcz  Alabasz o wysokości  2350 m n.p.m.  Zanocujemy niedaleko miejscowości Kek Sai w jurtach (Yurt Camp Jaichy), bądź pod namiotami.

Dzień 12: Trasa 09 | Temir Kanat – rejon Tong | 72 km | 760 m podjazdu i 590 m zjazdu

Droga przez góry zaprowadzi nas w dół do miejscowości Bokobajewo, gdzie będziemy mogli uzupełnić nasze zapasy. Stamtąd udamy się w mało uczęszczany rejon Tong, którego częścią jest szeroka zielona dolina kończąca się wąskim malowniczym wąwozem prowadzącym z powrotem nad jezioro Issyk Kul. Dystans nie będzie długi, ale czeka nas sporo podjazdów. Zanocujemy wewnątrz doliny w namiotach.

Dzień 13: Trasa 10 | rejon Tong – Cziczkan nad Issyk Kul | 92 km | 635 m podjazdu i 835 m zjazdu

To ostatni dzień jazdy na rowerach. Malowniczym wąwozem dostaniemy się nad jezioro Issyk Kul niedaleko miejscowości Tosor. Tu droga okalająca jezioro prowadzi głównie nad samym jego brzegiem.  W końcu wjedziemy na asfalt lecz mimo że droga należy do główniejszych, nie jest zbytnio ruchliwa. Miniemy szereg wiosek po drodze, aż w końcu dojedziemy do Cziczkan, gdzie zakończymy nasza rowerową przygodę. Tu na plaży znajduje się ośrodek wypoczynkowy dla biednych dzieci zbudowany przez polskich jezuitów.

Dzień 14: Cziczkan nad Issyk Kul

Ten dzień zaplanowany jest na odpoczynek nad jeziorem. W planach może być również wycieczka do jednej z niedalekich górskich dolin gdzie będziemy mogli wykąpać się w naturalnych gorących źródłach dla ukojenia zmęczenia po 10 dniach jazdy.

Dzień 15: Cziczkan nad Issyk Kul – transport Biszkek

Tego dnia pakujemy wszystkie nasze rzeczy i rowery na samochód i jedziemy do Biszkeku stolicy Kirgistanu skąd następnego dnia mamy wylot. Podróż zajmie około 7 godzin. 

Dzień 16:  Przelot z Biszkeku do  Warszawy.

Warunki

Cena zawiera:

  • bilet lotniczy na trasie Warszawa – Biszkek – Warszawa,
  • bilet lotniczy na rower (max. 32 kg),
  • 6 x noclegów ze śniadaniem w guest housach i jurtach,
  • transport z Biszkek do Naryń oraz Issyk Kul – Biszkek,
  • transport z lotniska/na lotnisko w Biszkeku,
  • przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami,
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia orócz 6 śniadań
  • ew. opłat dodatkowych nie zawartych w cenie

Zaliczka:

Kwota: 3000 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

* cena może ulec zmianie ze względu na ruchomość cen biletów lotniczych.

Czy potrzebna jest wiza i jaki muszę mieć dokument?

Aby móc podróżować po Kirgistanie obywatele RP nie muszą posiadać wizy (pobyty do 60 dni). Należy mieć ze sobą paszport ważny min. 6 miesięcy przed dniem przylotu do Kirgistanu.

Jakie szczepienia?

Podczas podróży do Kirgistanu nie ma obowiązkowych szczepień.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na wyprawę zabieramy rowery górskie bądź trekkingowe/crossowe o oponach co najmniej szerokości 1,6 cala (40 mm). Amortyzator przedni nie jest konieczny, ale z pewnością pomocny. Dobrze, jeżeli twój rower będzie wyposażony w mocowania na bidony/butelki zdolne przewieść łącznie 1,5 l płynu. Stan dróg w Kirgistanie jest bardzo kiepski. Będziemy poruszać się w większości drogami szutrowymi, niekiedy z dużą ilością kamieni na górskich odcinkach, a także po asfaltach, które z reguły są w bardzo złym stanie. Ważne, by rower miał możliwość zamontowania sakw, gdyż na tej wyprawie cały ekwipunek oraz niekiedy jedzenie i picie na cały dzień będziemy musieli wozić ze sobą. Warto skonsultować się z nami przed wyjazdem odnośnie tego czy rower, który posiadamy będzie rzeczywiście odpowiedni. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed wyprawą OBOWIĄZKOWY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do rowerusakwy, bagażnik, zapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Nocleg: namiot (przydzielamy namiot 2-3 os. na dwie osoby, które dzielą się sprzętem), śpiwór, karimatę/matę samopompującą, sprzęt do biwakowania: kubek, nóż, sztućce, menażkę,

Dokumenty: paszport (musi być ważny jeszcze przez co najmniej 6 miesięcy od naszej planowanej daty przylotu do Kirgistanu), 6 zdjęć paszportowych

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: 250 dolarów kieszonkowego, lokalną walutę można wymienić w kantorach znajdujących się w Biszkeku lub większych miastach. Warto mieć ze sobą dolary w dobrym stanie i po ostatnich zmianach, tzw. nowe dolary.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas tej wyprawy wszystko wozimy ze sobą. Do roweru należy założyć bagażnik. Polecamy bagażnik, który pasuje do każdego roweru. Oczywiście sami będziemy służyć tzw. pomocą doraźną przy składaniu, po przylocie i rozkładaniu roweru przy odlocie.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jeśli chodzi o ten wyjazd, to przygotowanie kondycyjne jest tutaj bardzo potrzebne. Przed wyprawą należy dużo jeździć na rowerze, zwłaszcza po terenie górzystym. Suma przewyższeń podczas wyjazdu to ponad  7500 metrów, a dystans łączny w trakcie 10 dni jazdy wynosi ok. 720 km. Do takiego długiego i intensywnego wysiłku trzeba się przygotować.

Jak dolecimy na miejsce?

Do Biszkeku lecimy z Warszawy z przesiadką w Stambule. Powrót dokładnie w ten sam sposób.

Trasa wyprawy:

Poszczególne, zaplanowane trasy są zamieszczone na naszej stronie pod galerią zdjęć i w programie wyjazdu.

Czy dasz sobie radę? Jaki musisz mieć rower?

Tak jak było wspomniane wcześniej, wyjazd jest kierowany do zaawansowanych rowerzystów, którzy nie boją się długich dystansów i dużych przewyższeń.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasa poprowadzona jest drogami publicznymi Kirgistanu. Drogi te są w kiepskiej kondycji. W przeważającej części będą to szutry w bardzo różnym stanie od gładkich jak stół po wyboiste i kamieniste górskie drogi. Asfalt, na który trafimy, będzie z reguły popękany i dziurawy.

Gdzie śpimy?

Nocujemy w większości pod namiotami. Miejsca na nocleg wybrane są tak, by były bezpieczne oraz z dostępem do wody (z rzeki, bądź strumienia). Pensjonaty, hotele i guest house-y w których będziemy są o bardzo różnym standardzie. Pamiętaj, że jest to Azja i ich standard może znacznie odbiegać od naszego, europejskiego.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Wyżywienie jest we własnym zakresie. Będziemy smakować lokalnej żywności. Będą dni, podczas których w ciągu dnia nie będzie żadnych sklepów czy restauracji, dlatego trzeba będzie się wcześniej odpowiednio zaopatrzyć. Płacimy w somach kirgijskich (KGS). W miejscach noclegowych śniadania wliczane są w cenę. Koszt śniadania to ok 3-5$ a obiadu około 10$

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Tak – wszyscy uczestnicy są ubezpieczeni odpowiednio do rodzaju wyprawy. Każdy uczestnik  jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa na tym wyjeździe to max. 9 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Kirgistan - kraj gór pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: . Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Egzotyczne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.