Szkocja - Highlands

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
średnia
Transport
samolot
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Szkocja - Highlands

O wyprawie

Szkocja 12 dni | 10 dni jazdy | 660 km | 8000 m podjazdu

Szkocja – kraj dud, kraciastych kiltów, niezwykle tajemniczych i intrygujących widoków oraz średniowiecznych zamków zagubionych pomiędzy górami i jeziorami, z którymi związane są ogromne ilości legend. Istnieje wiele sposobów na eksplorowanie Szkocji, jednak naszym zdaniem najlepszym z nich jest oczywiście ten na dwóch kółkach.

Krajobraz Szkocji to swoista mozaika gór i dolin. Jej północny, górzysty region – Highlands – obejmuje Góry Kaledońskie i Grampiany, na terenie których znajduje się najwyższy szczyt kraju – Ben Nevis (1343 m n.p.m.). Urozmaicany licznymi jeziorami krajobraz Highlands, często przeciwstawiany jest nizinnej krainie Lowlands, leżącej na jej południu.

Szkocja bogata jest w zakątki, które wprawiają w zachwyt. Jednym z nich jest wciśnięta między wysokie góry Dolina Glencoe (z języka gaelickiego „Dolina Łez”). O jej niepowtarzalnym charakterze świadczą krystalicznie czyste jeziora, strome zbocza szczytów, tzw. munrosów oraz miękkie wrzosowiska. 

Dolina ma około 16 km długości, a na jej terenie znajduje się osiem szczytów oraz potężne Trzy Siostry – ostańce „wyrastające” nad główną drogą prowadzącą do Fort William. Przy wejściu do Glancoe wznosi się imponujący szczyt Buachaille Etive Mor, zwany wielkim Pasterzem Etive, a jej wschodnim sąsiadem są tajemnicze wrzosowiska zwane Rannoch Moor.

Nie możemy oczywiście zapomnieć o jeziorze Loch Ness i rzekomo zamieszkującym go potworze, żartobliwie zwanym przez Szkotów Nessie. Podobno najlepszym punktem obserwacyjnym, z którego będziemy mogli go wypatrywać, są znajdujące się na naszej trasie ruiny średniowiecznego zamku Urquhart.

WoW wyprawy:

Glasgow | Park Loch Lomond | Pitlochry | Parku Narodowego Cairngorms | Inverness | Kanał Kaledoński | Jezioro Loch Ness | Zamek Urquhart | Fort Augustus | Fort William | dolina Glen Coe | Jezioro Loch Lomond | wrzosowiska | przejrzyste jeziora | majestatyczne szczyty

Charakterystyka wyjazdu: 

Wyjazd ma charakter przygodowy, grupa jeździ z sakwami bez wsparcia samochodu. Kierowany jest on do rowerzystów z doświadczeniem rowerowym, dobrze czujących się w trudnym, zróżnicowanym terenie. Trzeba także wząć pod uwagę fakt, że wszystko wozimy ze sobą w sakwach, co stanowić będzie dodatkowe wyzwanie.  Zalecamy zabrać na wyjazd rower górski bądź trekkingowy o oponach szerokości 2.0 cala. Stopień trudności tej wyprawy jest na poziomie III. Noclegi zaplanowane są w kwaterach, hotelikach i pensjonatach w pokojach 2- oraz 3-osobowych.

Jak przygotować się do wyjazdu?

Aby czerpać maksymalną przyjemność z tego wyjazdu, musisz być przygotowany kondycyjnie. Przed wyprawą regularnie pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po pagórkach i górkach. Jeśli nie masz ich koło siebie, to pokonuj większe dystanse. Jeśli nie jeździłeś nigdy z sakwami wcześniej, to warto spróbować przed wyjazdem, aby nie uczyć się tego na wyprawie. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Pamiętaj, że podany dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01: wylot | nocleg w Glasgow 

Nasz lot zaplanowany jest  z Katowic o godz. 19:20. W przypadku chęci lotu z innego miasta prosimy o kontakt. Spotykamy się na lotnisku 2h wcześniej. W cenie wyjazdu jest bagaż podręczny linii Wizzair oraz bilet na rower. W Glasgow lądujemy o godz. 21:10. Już na lotnisku skręcamy nasze rowery i udajemy sie w kilku kilometrową trasę na nasz pierwszy nocleg.

Dzień 02:  Glasgow – Aberfoyle | 62 km | 600 m podjazdu i 590 m zjazdu

Po śniadaniu wyruszymy w zaplanowaną na pierwszy dzień 60 – km trasę. Wyruszymy z Glasgow brzegiem rzeki Clyde. Podróżować będziemy  przez piękne, niezwykle zielone lekko pofałdowane krańce Parku Loch Lomond. Mijać będziemy sielskie szkockie miasteczka. Na nocleg zatrzymamy się w Aberfoyle.

Dzień 03: Aberfoyle – Killin | 59 km | 870 m podjazdu i 760 m zjazdu

Wyruszymy rano z Aberfoyle w dalsza drogę wschodnimi krańcami PN Loch Lomond. Tereny będą obfitować w mniejsze i większe jeziora, tego dnia spotkamy 3: Loch Venechar, Loch Earn oraz Loch Tay. Drugi nocleg zaplanowaliśmy w Elgin, leżącym nad jego południowym krańcu.

Dzień 04: Killin – Pitlochry | 61 km | 790 m podjazdu i 765 m zjazdu

Pierwsze 25 km to podróż wzdłuż brzegów Loch Tay, następnie, aż do Pitlochry podróżować będziemy doliną rzeki o tej samej nazwie.

Dzień 05:  Pitlochry – Newtonmore | 67 km | 635 m podjazdu | 490 m zjazdu

Trzeciego dnia na rowerze podróżować będziemy przez połdniowe krańce Parku Narodowego Cairngorms, największego powierzchniowo parku narodowego Wielkiej Brytanii. Towarzyszyć nam bedzie niesamowity widok  skalistych wrzosowisk oraz bezleśnych, wręcz surowych terenów.

Dzień 06:  Newtonmore  – Grantown on Spey | 57 km | 455 m podjazdu i 480 m zjazdu

Wyruszymy po śniadaniu w dalszą podróż, która początkowo będzie prowadzić malowniczą doliną rzeki Dee. Poruszać się będziemy przez dość surowe, ale niezwykle pięne i pagórkowate tereny PN Cairngorms.

Dzień 07:  Grantown on Spey – Inverness | 59 km | 550 m podjazdu i 760 m zjazdu

Dalsza podróż przez tereny PN Cairngorms, krajobraz ulegnie zmianie, pojawią się piękne, gęste lasy. Celem na ten dzień jest Inverness –  miasto i port u ujścia rzeki Ness do zatoki Moray Firth.

Dzień 08:  Inverness – Fort Augustus | 56 km | 570 m podjazdu i 560 m zjazdu

W godzinach porannych opuścimy  Inverness  i wyruszymy w spokojną trasę wzdłuż Kanału Kaledońskiego. Jest to zbudowany na początku XVIII w. wzdłuż Glen More (lub Great Glen, czyli Wielkiej Doliny) 97-kilometrowy śródlądowy kanał łączący zatokę Firth of Lorne na Atlantyku z Morzem Północnym. Jeden z jego odcinków stanowi położone w Dolinie Great Glen jezioro Loch Ness słynne z legendarnego potwora – Nessi. Odwiedzimy leżące nad jego brzegiem ruiny zamku Urquhart.

Dzień 09:  Fort Augustus – Onich | 67 km | 600 m podjazdu i 600 m zjazdu

Wystartujemy z położonego mniej więcej w połowie Kanału Kaledońskiego Fort Augustus. Dalej poruszać się będziemy trasą wzdłuż jego brzegów. Nasz kolejny nocleg zaplanowaliśmy w Fort William, mieście położonym nad brzegami Loch Linnhe u podnóża góry Ben Nevis, najwyższego szczytu Szkocji i całej Wielkiej Brytanii. Wznosi się na wysokość 1344 m n.p.m. i góruje nad doliną Glen Nevis. Ostatnie 15 km to spokojna podróż brzegami kanału.

Dzień 10:  Onich – Tyndrum | 60 km | 810 m podjazdu i 580 m zjazdu

Podróżować będziemy przez będącą prawdziwą szkocką perełką dolinę Glen Coe, towarzyszyć nam będą widoki majestatycznych szczytów, pięknych wrzosowisk oraz przejrzystych jezior. Będzie to najbardziej górzysty odcinek naszej wyprawy. Zanocujemy w otoczonym wzniesieniami Tyndrum. Wzniesienia te należą do pasma Tyndrum, będącego częścią Grampian Zachodnich.

Dzień 11:  Tyndrum  – Helensburg | 65 km | 520 m podjazdu i 745 m zjazdu

Przemierzać będziemy piękne, zalesione tereny objęte ochroną w ramach Parku Narodowego Loch Lomond & The Trossachs, który jest pierwszym szkockim parkiem narodowym. Obejmuje on wiele niezwykle kontrastowych krajobrazów, na którego piękno składają się krystaliczne jeziora i  rzeki, gęste lasy oraz liczne zabytki. Na jego terenie znajduje się jedno z największych jezior Wielkiej Brytanii, Loch Lomond, leży na uskoku tektonicznym, który rozdziela Lowlands w środkowej Szkocji od górzystych Highlands na północy.

Dzień 12 : Helensburg – Glasgow | 35 km | 210 m podjazdu i 230 m zjazdu | powrót do Polski

Z położonego na północnym brzegu Zatoki Clyde niewielkiego miasteczka Helensburg wyruszymy w kierunku Glasgow. Nasz lot powrotny do Katowic mamy zaplanowany na 21:40. Wcześniej z pewnością będzie czas na skosztowanie słynnych Fish’n’chips oraz zakupienie pamiątek. W Katowicach lądujemy o godz. 01:20 następnego dnia.

* Program i jego poszczególne elementy mogą ulec zmianie ze względu na warunki pogodowe oraz kondycyjne uczestników.

Warunki

Cena zawiera: 

  • bilety lotnicze na rower,
  • 9 noclegów ze śniadaniem,
  • opiekę przewodnika rowerowego, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym,
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • biletów lotniczych pasażera,
  • wyżywienia (poza śnaidaniami),
  • bagażu rejestrowanego,
  • ew. opłat dodatkowych,

Zaliczka:

Kwota: 600 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

UWAGA: w cenie wyprawy jest zawarty koszt biletu lotniczego na rower – jest to koszt stały. Cena nie zawiera kosztu biletu pasażera.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

WAŻNE – bilety lotnicze kupowane są przez organizatora po potwierdzeniu odbycia się wyprawy.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na ten wyjazd polecamy zabrać rower górski, ewentualnie trekkingowy. Wynika to z faktu, że trasa poprowadzona jest po nawierzchni mieszanej, czeka nas jazda po asfalcie, szutrach, ścieżkach leśnych. W naszej opinii najlepsza szerokość opony to 2.0 cale. Amortyzator jest konieczny. Czy to znaczy, że nie możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale robisz to na własne ryzyko i niedogodności. Każdy jest z nas inny, dlatego dla jednej osoby ta trasa na rowerze bez amortyzatora będzie niemożliwa do przejechania, a dla kogoś innego będzie to normalna trasa. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do rowerubagażnik, sakwy, zapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty lub paszport.

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc)

Kieszonkowe: Ok. 200 funtów – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas tej wyprawy wszystko wozimy ze sobą. Do roweru należy założyć bagażnik. Polecamy bagażnik, który pasuje do każdego roweru.
Jak informują na swojej stronie linie Wizzair: pasażerowie będą mogli zabrać ze sobą na pokład jedną bezpłatną sztukę bagażu podręcznego o maksymalnych wymiarach 40 x 30 x 20 cm, którą należy umieścić pod fotelem przed sobą. Pasażerowie, którzy wykupą usługę WIZZ Priority, będą mogli zabrać dodatkową podręczną walizkę na kółkach o maksymalnych wymiarach 55 x 40 x 23 cm. Dodatkowo Wizz Air wprowadza nowy typ bagażu rejestrowanego o wadze 10 kg, oprócz już dostępnych opcji 20 i 32 kg.

Dodatkowo my dokupujemy dla każdego bagaż sportowy o max. wymiarach 300 cm (suma wys + dł + szer) i wadze do 30 kg. Oczywiście sami będziemy służyć tzw. pomocą doraźną przy składaniu, po przylocie i rozkładaniu roweru przy odlocie.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jest to wyjazd skierowany do rowerzystów wszechstronnych. Trasy prowadzą po terenie pagórkowatym oraz lekko górzystym. Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Podjazdów jest sporo. Dzienne dystanse wynoszą 55 – 70 km. W trakcie 10 dni pokonamy dystans ok. 660 km z sumą przewyższeń na poziomie 8000 metrów. Ale nawet jeśli nie będziesz już dawać rady na podjazdach, możesz poprowadzić rower, poczekamy. Warto podjąć to wyzwanie, bo trasa jest wyjątkowa.  Na wyprawę można pojechać rowerem górskim lub trekkingowym. Najważniejsze żeby był sprawny technicznie. Jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu regularnie pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Jeśli chcesz się poradzić to zadzwoń/napisz do nas. Spróbuj przejechać przez kilka dni pod rząd po ok. 60 km dziennie.

Jak dolecimy na miejsce?

Do/z Glasgow lecimy z Katowic.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasy naszych wycieczek są poprowadzone są  po nawierzchni utwardzanej, asfaltowej, szutrach, ścieżkach leśnych.

Gdzie śpimy?

W przypadku tych wyjazdów noclegi są zaplanowane w 7 miastach: w Aberdeen, okolicach Turiff, Elgin, Grantown on Spey, Inverness, Fort Augustus, Fort William, Crianlarich oraz w Glasgow w pensjonatach i kwaterach prywatnych. W cenie wyjazdu znajdują się śniadania.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę ?

Wyżywienie (oprócz śniadań) jest we własnym zakresie. Na trasie będziemy robić zakupy w marketach oraz zatrzymywać się na posiłki w lokalnych restauracjach, barach i knajpkach, aby skosztować tamtejszej kuchni. Płacimy w funtach brytyjskich.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Na terenie Wielkiej Brytanii wystarczająca jest karta EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Dodatkowo jednak ubezpieczamy wszystkich uczestników wyjazdu.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Szkocja - Highlands pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Pozostałe. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.