Pieniny i Spisz

Kraje
Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
łatwa
Transport
własny
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Pieniny i Spisz

O wyprawie

Pieniny i Spisz 5 dni | 4 dni jazdy | 210 km | 2900 m przewyższeń

Pieniny i Spisz – regiony o wyjątkowej wartości przyrodniczej, walorach kulturowych oraz historycznych to nasza kolejna propozycja dla miłośników poznawania Polski z perspektywy dwóch kółek.

Na niewielkiej powierzchni znajdują się tam bowiem unikatowe tereny objęte ochroną w ramach Pienińskiego Parku Narodowego, Jezioro Czorsztyńskie, zwane Pienińskim Morzem, bajeczne przełomy Dunajca oraz Białki, ruiny średniowiecznych zamków w Niedzicy i Czorsztynie, pamiątki ginącej kultury pasterskiej oraz drewniane budownictwo sakralne.

Pieniny leżące po polskiej stronie przyjęło się dzielić na Pieniny Właściwe z Trzema Koronami, rozciągające się między Czorsztynem a Szczawnicą, Małe Pieniny leżące na południe od doliny Grajcarka oraz Pieniny Spiskie, zwane Hombarkami. Ta ludowa nazwa, która stosowana jest dziś zamiennie, nawiązuje do tzw. „hombarków”, czyli charakterystycznych dla tego rejonu, kopulastych wzniesień. Typowym hombarkiem jest np. górująca nad miejscowością Łapsze Niżne Sołtysia Góra.

Polski Spisz leży między granicą polsko-słowacką na południu, rzeką Białką na zachodzie i północy oraz rzeką Dunajec na północnym wschodzie. Z rozległego obszaru tej krainy mamy w granicach Polski jedynie 13 wsi. Tę część Spisza nazywa się Zamagurzem Spiskim – nazwa została nadana ze słowackiej perspektywy, gdyż owe wsie znajdowały się w spiskiej enklawie oddzielonej od reszty krainy niewysokim wałem Magury Spiskiej.

W tafli Pienińskiego Morza, jak określa się  Zalew Czorsztyński, odbijają się leżące na przeciwległych brzegach zamki w Niedzicy i Czorsztynie oraz zalesione pienińskie wzgórza. Szczególnie warto odwiedzić zamek Dunajec w Niedzicy, który kryje ponoć tajemnicę Inków zapisaną pismem węzełkowym. Niedaleko znajduje się zapora wodna, z której rozciąga się piękny widok na jezioro i okolicę.

WoW wyprawy: 

Jezioro Czorsztyńskie | Pieniński Park Narodowy | ruiny zamku w Niedzicy | drewniany kościółek w Dębnie | ruiny zamku w Czorsztynie | przełom Dunajca | Czerwony Klasztor | Szczawnica | Krościenko nad Dunajcem | zabytki kultury ludowej | spiskie miejscowości m. in. Łapsze Niżne, Łapsze Wyżne i Trybsz | przełom Białki | Skałki Lorencowe | Pieniny Słowackie 

Charakterystyka wyjazdu: 

Wyjazd ten ma charakter turystyczny. Jeździmy “na pusto”, ponieważ mamy jedną bazę wypadową, a każdy dzień trasy to pętla. Nie ma z nami samochodu wsparcia. Najlepszy rower na ten wyjazd to rower górski, trekkingowy lub krossowy o szerokości 1.75 – 2.0″.

Poruszać się będziemy po asfalcie, drogach utwardzanych i ścieżkach leśnych. Górzyste ukształtowanie terenu jest tutaj największą trudnością, dlatego dzienne dystanse, które pokonują nie są większe niż 55 km. Nocujemy w gospodarstwie agroturystycznym. Stopień trudności na poziomie II+.

Dlaczego “+” przy poziomie trudności? Stopień trudności jest II, ale ze względu na ukształtowanie terenu, który ma charakter pagórkowato/górzysty, poziom jest podniesiony “plusem”.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Jak najwięcej jeździć. Aby czerpać maksymalną frajdę z tego wyjazdu musisz być przygotowany kondycyjnie do tego wyjazdu. Więc przed wyprawą pokonuj podobne dystanse do tych planowanych. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu.  Pamiętaj, że dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%. Pamiętaj o tym.

Dzień 01 | spotkanie w Kacwinie 

Zakwaterowanie w pensjonacie od godz. 14:00, ok. 18:00 spotkanie organizacyjne z przewodnikiem i przedstawienie uczestnikom planu wycieczek rowerowych na każdy dzień. Wieczorem integracja przy ognisku.

Dzień 02 | Dookoła J. Czortyńskiego | Trasa 01 | 50 km | 800 m podjazdu i 800 m zjazdu

Po śniadaniu wsiadamy na rowery i wyruszamy w zaplanowaną na ten dzień trasę dookoła Jez. Czorsztyńskiego, które zostało utworzone w kotlinie między Gorcami, Pieninami właściwymi a spiskimi. Pierwszym przystankiem na trasie będąruiny zamku w Niedzicy. Dalej pojedziemy przez Falsztyn, Frydman, Dębno oraz Kluszkowce. W Dębnie znajduje się drewniany późnogotycki kościół św. Michała Archanioła, wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego UNESCO. Kolejną atrakcją tego dnia będzie zwiedzanie ruin zamku w Czorsztynie, które niemal „dotykają” wód zalewu. Z tarasu widokowego podziwiać będziemy wspaniały widok na zamek niedzicki na przeciwległym brzegu, Pieniny Spiskie, a przy dobrej pogodzie – nawet na odległe Tatry.

Dzień 03 | Dookoła Pienińskiego PN | Trasa 02 | 52 km | 660 m podjazdu i 660 m zjazdu

Trasa zaplanowana na ten dzień poprowadzi nas przełomem Dunajca, największej atrakcji Pienin. Odwiedzimy położony u ujścia Lipnika do Dunajca – Czerwony Klasztor (Červený Kláštor). Nazwa miejscowości nawiązuje do najcenniejszego z zabytków słowackiej części Pienin – pięknie wkomponowanego w pejzaż gór,  XIV-wiecznego zespołu klasztornego, z gotyckim kościołem św. Antoniego. Następne przystanki to słynące z leczniczych wód mineralnych Szczawnica oraz Krościenko nad Dunajcem. Na koniec czeka nas dość wymagający podjazd aż do Hałuszowej, lecz trud zrekompensują nam niesamowite widoki m.in. na Trzy Korony i Sokolicę.

Dzień 04 | Łapsze – Trybsz – przełom Białki | Trasa 03 | 54 km | 750 m podjazdu i 750 m zjazdu

Nasz trzeci rowerowy dzień to eksploracja Spisza. Udamy się w trasę przez malownicze spiskie miejscowości: Łapsze Niżne, Łapsze Wyżne i Trybsz. Bez trudu odnajdziemy tutaj zabytki kultury ludowej, w których widoczne są wpływy węgierskie, wołoskie, niemieckie czy słowackie. Nowa Biała, leży na podhalańskim brzegu Białki. Nieopodal Nowej Białej oraz położonych za rzeką sąsiadujących z nią Krempach, znajduje się najwspanialsze krajobrazowo miejsce polskiego Spisza – Przełom Białki. Odwiedzimy również okolice Dursztyna, gdzie podziwiać można grupę ok. 50 wapiennych skałek o oryginalnych kształtach, zwanych Skałkami Lorencowymi.

Dzień 05 | Pieniny Słowackie | Trasa 04 | 50 km | 780 m podjazdu i 780 m zjazdu

Ostatniego dnia na rowerze podziwiać będziemy Pieniny w części słowackiej. Przejedziemy przez Łapsze Niżne oraz Wyżne i skierujemy się w stronę granicy polsko – słowackiej. Od tej pory znajdować będziemy się na terenie słowackiego Pienińskiego Parku Narodowego. Odwiedzimy miejscowości takie jak Wielka Frankowa, Matiasovce oraz Starą Spiską Wieś. Do Polski wrócimy przez Sromowce Wyżne.

*Program wyjazdu może ulec zmianie w trakcie wyprawy ze względu na warunki pogodowe i kondycję uczestników.

Warunki

Cena zawiera:

  • 4 x nocleg w pokojach 2-3 os. z łazienką
  • 4 x śniadania
  • przewodnik rowerowy,
  • ubezpieczenie
  • podatek VAT

Cena nie zawiera:

  • dodatkowego wyżywienia,
  • dojazdu do/z Kacwina,
  • biletów wstępu do zwiedzanych obiektów

Zaliczka:

Kwota: 150 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na ten wyjazd wskazane jest mieć rower trekkingowy, górski, crossowy. Jeździmy na pusto nie ma potrzeby montowania bagażnika, sakw. Wynika to z faktu, że trasa poprowadzona jest po nawierzchni asfaltowej, utwardzanej, ścieżkach leśnych. W naszej opinii najlepsza szerokość opony to 1.75 – 2.0″. Amortyzator jest wskazany. Czy to znaczy, że nie możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale robisz to na własne ryzyko i niedogodności. Każdy z nas jest inny, dlatego dla jednej osoby ta trasa na rowerze bez amortyzatora będzie niemożliwa do przejechania, a dla kogoś innego będzie to normalna trasa. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweruzapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: Ok. 200 – 300 zł – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Jak się spakować?

Podczas tej wyprawy mamy jedną bazę wypadową. Każdego dnia pokonujemy pętle. Jeździmy na “pusto” z małym plecaczkiem lub małą sakwą, gdzie chowamy podstawowe rzeczy na dzień jazdy.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jeśli się wahasz czy sobie poradzisz, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Jednak pamiętaj, że nie jeżdżąc z Tobą wcześniej nie do końca jesteśmy w stanie określić jak jeździsz. Pieniny i Spisz jest rejonem górzystym. Na tym polega trudność tego wyjazdu. To propozycja wyjazdu dla osób początkujących, jeżdżących spokojniej, bo dystanse nie są długie i mamy na pokonanie trasy cały dzień. Na tym wyjeździe powinien poradzić sobie każdy, ale ze świadomością, że będzie pod górkę. Warto potrenować przed tym wypadem, aby mieć 100% frajdy z wyjazdu. Jak potrenować? Pojeździć takie dystanse jak są zaplanowane.

Jak dojechać do Kacwina, czy jedzie z nami bus i co bagażami?

Do Kacwina dojazd jest na własną rękę. Podczas wycieczek jeździmy na pusto, nie ma samochodu zabezpieczającego. Zabieramy ze sobą mały plecaczek z najbardziej potrzebnymi rzeczami.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasy wyjazdów po nawierzchni asfaltowej, utwardzanej oraz ścieżkach leśnych.

Gdzie śpimy?

Nocujemy w gospodarstwie agroturystycznym w pokojach 2-3 osobowych.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Wyżywienie jest we własnym zakresie. Proponujemy, aby przygotowywać je wspólnie w miejscu noclegowym. Istnieje możliwość zamówienia sobie śniadania lub obiadokolacji. O szczegółach poinformuje Was przewodnik na miejscu.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Na terenie Słowacji wystarczająca jest karta EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Karta ta znacznie ułatwia skorzystanie z pomocy medycznej na terenie Unii Europejskiej. Dodatkowo każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Co muszę ze sobą zabrać, ile pieniędzy na kieszonkowe?

Koniecznie musisz ze sobą mieć: dowód osobisty lub paszport, rower, kask (BEZ KASKU I OŚWIETLENIA NIE ZABIERAMY),oświetlenie, zapasowe dętki, łatki, pompkę, wyposażenie przeciwdeszczowe, ubrania. Warto mieć na swoim wyposażeniu podstawowe opatrunki. Na te cztery dni swobodnie powinno wystarczyć 50 zł dziennie kieszonkowego. Przed wyprawą otrzymasz od nas maila z informacjami organizacyjnymi dotyczącymi wyprawy.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Pieniny i Spisz pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Polska. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.