Macedonia na rowerze

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
średnia
Transport
autokar / bus
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Macedonia na rowerze

O wyprawie

Macedonia | 11 dni | 7 dni jazdy | 370 km | 7450 m przewyższenia

Macedonia to kwintesencja Bałkanów, z ich złożonością, burzliwą historią oraz mieszaniem się wpływów świata wschodu i zachodu. Ten niewielki górzysty kraj pozostaje dla większości turystów wciąż nieodkryty. Jest krajem o wyjątkowej rzeźbie terenu.

To kraj wyżynno – górski, dzięki czemu każdy miłośnik dwóch kółek czy też innych sportów podnoszących adrenalinę spędzi tutaj niezapomniane chwile. Najwyższym punktem należącym to tego wyjątkowo pięknego kraju jest góra Korab (2753 m n.p.m.) a najdłuższą rzeką jest Wardar o długości 320km.

Macedonia przywita nas z otwartymi ramionami. Naszą przygodę rozpoczniemy w miejscowości Tetovo z pięknym piętnastowiecznym meczetem. Następnie przejedziemy do Mawrowa, które znajduje się w parku parodowym o takiej samej nazwie. Rzece Wardar pokłonimy się u jej źródeł, a Ochryda odsłoni przed nami swoje sekrety i bogactwo zabytków. Bezkresne jezioro i piękne góry – to właśnie jest ‘Perła Macedonii”.

Wzdłuż brzegów jeziora przejedziemy do Albanii. Kraju kontrastów, zielonych wzniesień i ozłoconych dolin. Nie zabawimy tu jednak długo, gdyż czekać na nas będzie Park Narodowy Galiczica. Masyw Galiczicy jest jednym z najbardziej suchych gór w Macedonii.

Kolejnym etapem wyprawy będzie zdobycie przełęczy Livada – 1568 m n.p.m. z której podziwiać można dwa jeziora jednocześnie – Jezioro Ochrydzkie oraz Jezioro Prespa, oba leżące u zbiegu granic z Albanią. Wyprawę zakończymy w Parku Narodowym Pelister, którego najwyższy szczyt – Pelister 2601 m n.p.m. będziemy próbowali zdobyć na rowerach.

WoW wyprawy:

Skopje | Tetovo | Jezioro Debarskie | Ochryda | Jezioro Ochrydzkie | Park Narodowy Galiczica | przełęcz Livada | Jezioro Prespa | Park Narodowy Pelister | szczyt Pelister | wioski: Galichnik, Vevchani, Resen

Charakterystyka wyjazdu:

Jest to propozycja dla umiarkowanie doświadczonych rowerzystów. Wyprawa jest ze wsparciem busa. Jeździmy na pusto z małym plecaczkiem. Zalecamy rower górski lub trekkingowy. Jeździmy głównie po nawierzchni utwardzanej i asfaltowej, ale mocno wyboistej.  Najlepsza w naszej opinii szerokość opony to 2.0″.

Czy możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale na własną odpowiedzialność. Noclegi ze śniadaniem pensjonatach i guesthousach o dobrym standardzie. Ukształtowanie terenu jest mocno pagórkowate oraz górzyste, dlatego odpowiednie przygotowanie kondycyjne jest obowiązkowe. Boisz się dystansów i przewyższeń? Zawsze możesz podjechać jakiś odcinkiem busem. Nie ma się co wstydzić. Stopień trudności na poziomie III.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Aby czerpać maksymalną frajdę z tego wyjazdu musisz być przygotowany kondycyjnie. Więc przed wyprawą pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po pagórkach i górkach, jeśli nie masz ich koło siebie, to pokonuj większe dystanse. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Pamiętaj, że podany dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dla osób chętnych jest opcja transportu samolotem.

Dzień 01-02: wyjazd z Krakowa / dojazd na miejsce startu

Z Krakowa/Katowic w kierunku Macedonii wyjeżdżamy o godz. 16:00/17:30. Do przejechania mamy ok. 1500 km. Po drodze zatrzymamy się na zwiedzanie Skopje (jeśli pozwoli na to czas pracy kierowców). Po przyjechaniu na miejsce zakwaterowanie w hotelu, kolacja i omówienie trasy.

Dzień 03: Trasa 01 | Tetovo – Leunovo | 52 km | 1150 m podjazdu i 600 m zjazdu

Pierwszego dnia udajemy się w kierunku Parku Narodowego Mawrowo. Jest on największym ze wszystkich trzech parków narodowych na terytorium Macedonii. Na terenie parku znajdują się 52 szczyty o wysokości powyżej 2000 m n.p.m., a wśród nich Korab będący najwyższym szczytem Macedonii – 2764 m n.p.m.. Jezioro Mawrowo położone na terenie parku jest jednym z trzech największych sztucznych jezior w Macedonii. Na obiad zatrzymamy się w wiosce Vrutok, gdzie źródło ma najdłuższa rzeka kraju – Wardar.

Dzień 04: Trasa 02 | Leunovo – Debar | 53 km | 1350 m podjazdu i 1680 m zjazdu

Po śniadaniu ruszamy w drogę. Będziemy jechali przez Galichnik, jedną z najpiękniejszych wiosek Macedonii. Droga prowadzi przez gęsty las, a następnie przez pastwiska i łąki. Nie obejdzie się bez pchania roweru. Można tutaj spotkać niewielkie stada dzikich koni. Podobno wytwarzany w okolicy ser żółty znalazł się na pokładzie słynnego Titanica. Nocleg mamy zaplanowany w Debar, gdzie odpoczniemy nad spokojnymi wodami tutejszego jeziora.

Dzień 05: Trasa 03 | Debar – Ochryda | 75 km | 1230 m podjazdu i 1130 m zjazdu

Tego dnia trasa zaplanowana jest wzdłuż malowniczego Jeziora Debarskiego oraz doliną rzeki Czarny Drin. Po drodze do Ochrydy zatrzymamy się w Vevchani – cichej i urokliwej wiosce, gdzie można się zrelaksować w gorących źródłach. Następnie rozkoszując się długim zjazdem dojedziemy na nocleg nad Jeziorem Ochrydzkim.

Dzień 06: Trasa 04 | Ochryda – Pogradec | 60 km | 730 m podjazdu i 820 m zjazdu

Kolejnego dnia udamy się do Albanii. Będziemy jechać brzegami Jeziora Ochrydzkiego, które wraz z otaczającym je regionem figuruje na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Na brzegach jeziora zachowało się wiele zabytków przeszłości, m.in. sięgająca okresu średniowiecza twierdza cara Samuela oraz cerkiew św. Jana Teologa w dzielnicy Kaneo. Na nocleg zatrzymamy się w albańskim Pogradecu, gdzie skosztujemy lokalnego tave – zapiekanych potraw podawanych z nieodłącznym na Bakanach chlebem.

Dzień 07: Trasa 05 | Pogradec – Otoshevo | 55 km | 1070 m podjazdu i 930 m zjazdu

Następnego dnia wracamy do Macedonii i wjeżdżamy do serca Parku Narodowego Galiczica. Zdobędziemy przełęcz Livada, z której rozpościerają się niesamowite widoki na park i pobliskie jeziora. Dzień zakończymy zjeżdżając nad sam brzeg Jeziora Prespa, gdzie można podziwiać żyjące tutaj pelikany, kormorany i czaple.

Dzień 08: Trasa 06 | Otoshevo – Bitola | 50 km | 810 m podjazdu i 1050 m zjazdu

Po śniadaniu udajemy się w kierunku kolejnego parku narodowego – Parku Narodowego Pelister, w którym znajduje się najwyższy szczyt w paśmie górskim Baba noszący tą samą nazwę i mający wysokość 2601 m n.p.m. Zanim tam jednak dotrzemy, zawitamy na chwilę do Resen, słynącego z garncarstwa i ceramiki.

Dzień 09: Trasa 07 | Szczyt Pelister | 25 km | 1280 m podjazdu i 1280 m zjazdu

Na zakończenie naszej rowerowej przygody czeka nas niewątpliwie najtrudniejszy dzień. Zdobywać będziemy szczyt Pelister – na dystansie 15 km przewyższenie sięga ponad 1000 metrów. Po powrocie do hotelu czeka nas uroczysta kolacja oraz przygotowywanie się do podróży powrotnej do Polski.

Dzień 10-11: Powrót do Polski

Do Polski wyruszamy rano. Przyjazd do Katowic/Krakowa zaplanowany jest w godzinach popołudniowych.

*Program wyjazdu może ulec zmianie w trakcie wyprawy ze względu na warunki pogodowe i kondycję uczestników.
*Miejsca noclegowe mogą ulec delikatnym modyfikacjom z uwagi na ich dostępność.

MIEJSCE STARTU WYPRAWY

Kraków | Katowice – w cenie wyjazdu

Poznań | Wrocław | Opole | Kielce | Łódź | Warszawa*

* możliwy jest start wyprawy z tych miast pod warunkiem uzbierania się min. 3-4 osób na danej trasie. Usługa jest dodatkowo płatna w zależności od miejsca i liczby osób. Szacunkowy koszt to 100 – 200 zł / os. Więcej szczegółów będzie znane bliżej wyprawy, jak będą znane miejsca zamieszkania uczestników wyjazdu.

Warunki

Cena zawiera:

  • transport uczestników oraz rowerów z/do Polski (Kraków, Katowice),
  • 8 x nocleg ze śniadaniem,
  • przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami,
  • wsparcie samochodu z kierowcą
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera: 

  • wyżywienia (oprócz śniadań),
  • ew. opłat dodatkowych

Zaliczka:

Kwota: 600 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na wyprawę polecamy zabrać rower górski, trekkingowy. Trasa poprowadzona jest drogami utwardzonymi, publicznymi jednak dość nierównymi oraz drogami szutrowymi.  Szerokość opon zalecana przez nas to 2.0 cala.  Dla wygody warto, żeby rower miał amortyzator. Czy to znaczy, że nie możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale robisz to na własne ryzyko i niedogodności. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweruzapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty lub paszport.

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: ok. 150 EUR, które można wymienić na lokalną walutę w kantorach znajdujących się w Skopje czy w Ochrydzie

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas tej wyprawy grupie towarzyszy samochód zabezpieczający, który przewozi większe bagaże. Jeździmy na „pusto”, jedyne co trzeba zabrać to mały plecak na podstawowe rzeczy, które mogą być potrzebne podczas jednego dnia jazdy rowerem. W związku z ograniczoną pojemnością busa, Twój bagaż nie może przekroczyć 15 kg plus i rower.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Podjazdów jest sporo, a zjazdy są terenowe. Całkowity dystans naszej propozycji pokonany przez 7 dni to około 370 km a suma przewyższeń jest na poziomie 7450 metrów. Ale nawet jeśli nie będziesz już dawać rady na podjazdach, możesz podprowadzić rower. Poczekamy. Warto spróbować, bo trasy  są niewiarygodnie pięknie. Jednak pamiętaj, że Macedonia jest górzysta. Mogą boleć nogi, tyłek i mięśnie. Pamiętaj, że ja nie jeżdżąc z Tobą wcześniej na rowerze, nie jestem w stanie w sposób obiektywny odpowiedzieć na pytanie czy ta wyprawa jest dla Ciebie trudna czy łatwa. Dlatego jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Jeśli chcesz się poradzić to zadzwoń do nas. Spróbuj przejechać przez kilka dni pod rząd po 70 – 80 km dziennie.

Jak przygotować rower do spakowania?

Rowery przewozimy w przyczepce. Prosimy o odkręcenie z roweru takich elementów jak: błotniki, oświetlenie, licznik, mapownik, etc. Wszelkiego rodzaju elementy, które mogą się uszkodzić podczas transportu. W przypadku ich pozostawienia, nie odpowiadamy za uszkodzenia roweru oraz tych urządzeń.

Jak jedziemy do Macedonii?

Do Macedonii jedziemy busami 9 osobowymi lub jednym większym. Zabieramy uczestników z Krakowa lub Katowic. Jeśli uzbiera się wystarczająca liczba chętnych osób, to uruchomimy połączenie z innych miast w Polsce. Taka opcja jest dodatkowo płatna i na zapytanie. Trasę pokonuje dwóch kierowców, będziemy robić przerwy co 2-3 godziny jazdy. Z Polski startujemy w godzinach wieczornych.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasa poprowadzona jest drogami utwardzonymi, publicznymi jednak dość nierównymi oraz drogami szutrowymi.

Gdzie śpimy?

Noclegi zaplanowane są w: Tetovo, Leunovo, Debar, Ochryda, Pogradec, Otoshevo, Bitola. Nocujemy w pensjonatach i hotelach w pokojach 2-3 osobowych. Jeśli zapisujesz się z kimś i chcesz być z tą osobą w pokoju, koniecznie napisz do nas maila z tą informacją. Żebyśmy mogli to wcześniej zaplanować.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Śniadania znajdują się w cenie wyjazdu. Na trasie będziemy robić zakupy w marketach oraz zatrzymywać się na posiłki w lokalnych restauracjach, barach i knajpkach, aby skosztować tamtejszej kuchni. Płacimy w denarach macedońskich.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Macedonia na rowerze pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Macedonia. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.