Holandia - Kraina wiatraków

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
łatwa
Transport
autokar / bus
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Holandia - Kraina wiatraków

O wyprawie

Holandia i Brugia | 9 dni | 7 dni jazdy | 380 km | 1500 m przewyższenia

Wydawać by się mogło, że Holandia jest państwem dość jednorodnym jeśli chodzi o krajobraz i ukształtowanie terenu. Postanowiliśmy więc zmienić ten stereotypowy wizerunek tego pięknego kraju i zabrać was na wyprawę przez najpiękniejsze jego regiony – tzw. zielone serce Holandii (Groene Hart). 

Reprezentowane przez typowy niderlandzki krajobraz z wiatrakami, malowniczymi miastami i wioskami oraz ogromnymi, naturalnymi przestrzeniami, dalej przez Brabancję Północną porośniętą gęstymi lasami i ciągnącymi się kilometrami pastwiskami i łąkami oraz Zelandię z jej szerokimi piaszczystymi plażami i wydmami. Te nastrojowe, pełne spokoju widoki oraz świetnie utrzymane i łatwe do pokonania trasy zachęcić powinny każdego miłośnika dwóch kółek do wizyty w tym kraju.

Holandia jest zdecydowanie jednym z najbardziej przyjaznych rowerzystom krajów na świecie. Można śmiało rzec, że rower to nieodłączny element tamtejszego krajobrazu. Sprzyja temu praktycznie płaskie ukształtowanie terenu oraz gęsta jak nigdzie indziej sieć ścieżek rowerowych. Szacuje się, że na ok. 17 milionów Holendrów przypada ponad 13 milionów rowerów. Podobno w samym Amsterdamie na ok. 740 tys. mieszkańców jest ponad 600 tys. jednośladów.

Mało który kraj jest tak silnie związany z wodą jak Holandia, położona u ujścia trzech wielkich rzek: Renu, Mozy i Skaldy, a w znacznej części na terenach poniżej poziomu morza. Jak mawiali średniowieczni mieszkańcy Niderlandów – Bóg stworzył morze ale Holender wybrzeża. Długą tradycję, sięgającą VIII wieku ma tu osuszanie terenów nadmorskich, jezior i zatok poprzez tworzenie polderów, które na stałe wpisały się w tamtejszy krajobraz.

Bez wątpienia jedną z największych atrakcji Holandii są również miasta – wszędzie jako rowerzyści znajdziemy świetne warunki do zwiedzania. Naszą wyprawę zakończymy w leżącej na terytorium Belgii Brugii, która wyróżnia się swą wyjątkową średniowieczną kolorową i strzelistą architekturą, meandrującymi kanałami i brukowanymi romantycznymi uliczkami.

WoW wyprawy: 

Amsterdam | sieć holenderskich kanałów wodnych | Haarlem | Gouda | Kinderdijk z 19 wiatrakami wpisanymi na Listę UNESCO | poldery | Dordrecht | Park Narodowy Biesbosch | Brabancja | wyspy Zelandii | Willemstad | Middelburg | Brugia

Charakterystyka wyjazdu: 

Jest to wyprawa, na której praktycznie każdy jest w stanie sobie poradzić. Na trasie towarzyszy nam bus wspierający, przewozi nasze bagaże, zawsze można przejechać fragment trasy busem, na wypadek słabszego dnia. Najlepszy rower na wyjazd to górski/trekkingowy/krossowy, jeździmy po ścieżkach rowerowych lub nawierzchni asfaltowej/utwardzanej.

Ukształtowanie terenu jest praktycznie płaskie. Całkowity dystans naszej propozycji pokonany przez 7 dni to 380 km, a suma przewyższeń jest na poziomie 1500 metrów. Noclegi w pensjonatach ze śniadaniem w pokojach 2-3 os. o dobrym standardzie. Boisz się dystansów? Zawsze możesz podjechać jakiś odcinkiem busem. Nie ma się co wstydzić. Stopień trudności na poziomie I+.

Dlaczego “+” przy poziomie trudności? Stopień trudności jest I, jednak biorąc pod uwagę płaskie ukształtowane terenu wydłużyliśmy dystanse, które jednak nie przekraczają 60 km. Dlatego poziom jest podniesiony “plusem”. Warto jednak pamiętać, że podczas wyjazdu towarzyszy nam bus, którym możemy podjechać jeśli dystans rowerowy jest zbyt długi.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Wyprawa nie jest wymagająca, lecz nawet tutaj wskazane jest choćby podstawowe przygotowanie, aby być w stanie przejechać 50 km dziennie w płaskim terenie.  Jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu pokonuj regularnie podobne dystanse jak na wyprawie.

Program

Dzień 01 – wyjazd z Polski w godzinach wieczornych

Dzień 02 – przyjazd do Utrechtu

W godzinach popołudniowych grupa dojedzie do Utrechtu, gdzie będzie nasz pierwszy nocleg.

Dzień 03 – Trasa 01 | Almere – Amsterdam – Haarlem | 57 km | 300 m podjazdu i 295 m zjazdu

Startujemy z Almere i udajemy się w kierunku Amsterdamu uznawanego za światową stolicę rowerów. Miasto posiada 400 km tras rowerowych a liczba jego mieszkańców jest porównywalna z liczbą rowerów, które się po nim poruszają! Amsterdam zwany jest również Wenecją Północy – przecina go ponad 600 kanałów. Na pierwszy nocleg zatrzymamy się w Haarlemie.

Dzień 04 – Trasa 02 | Haarlem – Gouda | 53 km |  180 m podjazdu i 175 m zjazdu

Opuszczamy Haarlem i podążamy na południe przez tereny określane mianem „zielonego serca” Holandii. Towarzyszyć nam będzie typowy holenderski krajobraz zielonych pastwisk, wąskich dróg wodnych i dobrze utrzymanych ogrodów. Naszym celem na ten dzień jest Gouda. Miasto słynie z serów, świec oraz glinianych fajek. Warto będzie przespacerować się po starej części miasta aby chłonąć atmosferę minionych lat i podziwiać na dużym i atrakcyjnym rynku wspaniały XV wieku ratusz oraz Wagę Miejską.

Dzień 05 – Trasa 03 | Gouda – Dordrecht | 57 km | 180 m podjazdu i 180 m zjazdu

Rankiem rozpoczynamy dalszą jazdę przez malownicze holenderskie wioski. Szlak biec będzie wzdłuż wiatraków w Groot-Ammers oraz poprzez polder Alblasserwaard, położony między Renem i Mozą. Zawitamy również do wsi Kinderdijk, gdzie znajduje się 19 majestatycznych wiatraków wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.  Były one używane do odprowadzania nadmiaru wody z nisko położonych polderów aż do rzeki Lek. Pedałując dalej dotrzemy do jednego z najstarszych miast w Holandii – Dordrechtu, całkowicie otoczonego wodą. Teren wokół przystani jest prawdziwym klejnotem. Najstarsza część miasta liczy ponad tysiąc zabytkowych budynków i trzy nostalgiczne kanały.

Dzień 06 – Trasa 04 | Dordrecht – Oudenbosch |  49 km | 200 m podjazdu i 190 m zjazdu

Z Dordrechtu udajemy się na wschód w kierunku Parku Narodowego Biesbosch. Rezerwat ten powstał na terenie zalanym podczas wielkiej powodzi w 1421 roku. Bagniska, rzeki, jeziora, rozlewiska, wyspy a do tego wieczne przypływy i odpływy nadały tym ziemiom unikalny charakter. Przekroczymy następnie wysunięty najbardziej na południe most delty Renu i Mozy oraz wkroczymy na bardziej zalesione tereny Brabancji.

Dzień 07 – Trasa 05 | Oudenbosch – Zierikzee | 59 km | 205 m podjazdu i 215 m zjazdu

Dziś trasa prowadzi przez Zelandię, położoną na południowym zachodzie Holandii. Charakteryzuje się ona otwartymi przestrzeniami, zatokami morskimi oraz obecnością licznych ścieżek rowerowych biegnących wzdłuż szczytów wałów.  Przejedziemy również przez małe historyczne miasto Willemstad i wzdłuż zapory wodnej. Przenocujemy w Zierikzee na jednej z wysp Zelandii.

Dzień 08 – Trasa 06 | Zierikzee – Vlissingen | 54 km | 220 m podjazdu i 220 m zjazdu

Pierwsza część trasy przebiega wzdłuż bariery morskiej Oosterscheldekering, który jest największą tamą z kontrolowanym przepływem wody w Zelandii. Kolejnym etapem tego dnia będzie przejazd przez piękne portowe miasto Veere, będącego jednym z najważniejszych miast handlowych w Holandii w okresie średniowiecza. Jadąc dalej na południe dojdziemy do Middelburga, historycznej stolicy Zelandii. Na nocleg zatrzymamy się w Vlissingen.

Dzień 09 – Trasa 07 | Vlissingen – Brugia | 51 km | 180 m podjazdu i 180 m zjazdu

Ostatni rowerowy dzień to przejazd do Brugii, flandryjskiej perły. Wystartujemy z Vlissingen i wsiądziemy na prom by przedostać się na drugi brzeg kanału Westerschelde. Po przekroczeniu granicy belgijskiej w Suis dotrzemy do uroczego miasteczka Damme nad brzegiem romantycznego Damse Vaart. Stąd już tylko krótki odcinek do Brugii.

Dzień 10 – powrót do Polski

W godzinach wczesno porannych wyruszymy w podróż powrotną do Polski.

Warunki

Cena zawiera:

  • 8 x nocleg w hotelach i pensjonatach ze śniadaniami,
  • transport uczestników oraz rowerów do/z Holandii,
  • wsparcie samochodu z kierowcą na trasach,
  • przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami,
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia (oprócz śniadań),
  • ew. biletów wstępu do zwiedzanych miejsc

Zaliczka:

Kwota: 600 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Trasę wyprawy można pokonać na rowerze: górskim, trekkingowym, krosowym. Trasa poprowadzona jest drogami utwardzanymi, asfaltowymi oraz ścieżkami rowerowymi. Nie ma bezdroży. W naszej opinii najlepsza szerokość opony to 1.75″ – 2.00″. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY.  Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweruzapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty lub paszport.

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: Ok. 250 euro – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas wyprawy towarzyszy nam samochód zabezpieczający.  Jeździmy na „pusto”, jedyne co trzeba zabrać to mały plecak lub małe sakwy na podstawowe rzeczy, które mogą być potrzebne podczas jednego dnia jazdy rowerem. W związku z ograniczoną pojemnością busa, Twój bagaż nie może przekroczyć 15 kg plus rower.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Wyprawa ta jest odpowiednia dla osób początkujących, co nie zmienia faktu, że trzeba się do niej przygotować kondycyjnie. Przed wyprawą warto i wskazane jest, aby jeździć takie dystanse dzienne jak te, które zaplanowaliśmy podczas wyprawy. Dzienne dystanse wynoszą około 50-60 km. Trasy poprowadzone są po drogach utwardzonych. Jest to dobra propozycja dla osób chcących zacząć przygodę z wyprawami rowerowymi. To powinno wyeliminować kondycyjne niespodzianki. Nam z perspektywy organizatora, nie znającego uczestników, trudno jest ocenić kto sobie poradzi a kto nie. Dlatego ważne jest odpowiednie przygotowanie do każdej wyprawy.

Jak dojeżdżamy na miejsce?

Na wyprawę jedziemy busem 9 – osobowym.  Nasze miejsce startu to Kraków/Katowice. Jeśli uzbiera się wystarczająca liczba chętnych osób, to uruchomimy połączenie z innych miast w Polsce. Taka opcja jest dodatkowo płatna i na zapytanie. Trasę pokonuje dwóch kierowców, będziemy robić przerwy co 2-3 godziny jazdy.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasy głównie poprowadzone są drogami utwardzanymi, w znacznym stopniu po bardzo dobrze przygotowanych ścieżkach rowerowych.

Gdzie śpimy?

Każdego dnia nocujemy w innym mieście. Śpimy w pensjonatach, hotelach o dobrym standardzie ze śniadaniem w pokojach 2-3 os. Jeśli zapisujesz się z kimś i chcesz być z tą osobą w pokoju, koniecznie napisz do nas maila z tą informacją, abyśmy mogli to wcześniej zaplanować.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Wyżywienie poza śniadaniami jest we własnym zakresie. Na trasie będziemy robić zakupy w marketach oraz zatrzymywać się na posiłki w lokalnych restauracjach, barach i knajpkach, aby skosztować tamtejszej kuchni. Na ten wyjazd powinno wystarczyć ok. 200 euro kieszonkowego.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Na terenie Holandii i Belgii wystarczająca jest karta EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami? 

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Holandia - Kraina wiatraków pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Holandia. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.