Prowansja na rowerze

Kraje
Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
łatwa
Transport
autokar / bus
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Prowansja na rowerze

O wyprawie

Prowansja | 9 dni | 5 dni jazdy | 280 km | 4200 m

Położona na południowym wschodzie Francji Prowansja jeszcze do niedawna traktowana była z przymrużeniem oka. Dzisiaj tłumnie przyjeżdżają tutaj turyści oraz artyści zauroczeni pięknem lawendowych póllicznych winnicśredniowiecznych miast na wzgórzach, oraz spalonych słońcem kamiennych domów.

Powodów popularności tego regionu jest wiele. Jednym z nich jest tutejszy klimat kształtowany przez bliskość Alp oraz Morza Śródziemnego. W czasie letnich miesięcy jest tutaj gorąco i sucho, natomiast zimy są łagodne i krótkie, jedynie wiejący z północy mistral powoduje pojawienie się chłodniejszych mas powietrza. Takie warunki sprzyjają eksploracji Prowansji praktycznie od wczesnych miesięcy wiosennych aż po późną jesień.

Jest to kraina przesycona zapachami i kolorami. Unoszący się w powietrzu aromat lasów sosnowych i cedrowych miesza się z zapachami jałowca, tymianku mięty i rozmarynu. Na paletę prowansalskich kolorów składają się błękit nieba, lazur morza, zieleń makii i sadów orzechowych, szarość gajów oliwnych, biel skał wapiennych oraz płomienne barwy ochry.

Z Prowansją nieodmiennie kojarzą nam się także widoki średniowiecznych miasteczek na wzgórzachtarasowych winnickwiecistych łąk, wybrzeży smaganych morskich wiatrem i kawiarni na świeżym powietrzu serwujących lokalne przysmaki i różowe wino.

W trakcie naszego pobytu dane nam będzie chłonąć piękno tego regionu zarówno wzrokiem, jak i smakiem, gdyż w prowansalskiej kuchni znajdziemy wszystko, co kojarzy się nam z południem Francji. Dużo w niej ryb i owoców morza, dojrzewających w słońcu warzyw, a wszystko doprawione jest czosnkiem, świeżymi ziołami i oliwą z oliwek, która podobno tylko tu ma tak głęboki zielony odcień.

WoW wyprawy:

Park Narodowy Luberon | Mount Ventoux | Park Przyrodniczy des Alpilles | Georges de la Nesque | Les Taillades | most na rzece Le Coulon | Kanion Verdon | szlaki „Les Ocres à vélo” | Cavaillon | średniowieczne miasteczka na wzgórzach | prowansalska kuchnia

Charakterystyka wyjazdu: 

Wyprawa ta jest propozycją dla rowerzystów z umiarkowanym doświadczeniem. Prowansja należy do terenów o bardzo zróżnicowanym ukształtowaniu, trasy poprowadzone są zarówno przez tereny praktycznie płaskie, jak również pagórkowate, a nawet górzyste. Wyjazd jest ze wsparciem busa. Jeździmy na pusto z małym plecaczkiem. Najlepszy rower na wyjazd to górski/trekkingowy, ponieważ jeździmy po nawierzchni mieszanej (asfalt, szuter, ścieżki leśne).

Ukształtowanie terenu jest pagórkowate oraz górzyste (szczególnie trasa na Mount Ventoux), więc odpowiednie przygotowanie kondycyjne jest obowiązkowe. Minimalna szerokość opony to 1.75″. Czy możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale na własną odpowiedzialność. Noclegi ze śniadaniem w pokojach 2-3 os. o dobrym standardzie. Boisz się dystansów? Zawsze możesz podjechać jakiś odcinkiem busem. Nie ma się co wstydzić. Stopień trudności na poziomie II+.

Dlaczego “+” przy poziomie trudności? Stopień trudności jest II, ale ze względu na ukształtowanie terenu, który ma charakter pagórkowato/górzysty, poziom jest podniesiony “plusem”.

Jak się przygotować do wyjazdu?

Jak najwięcej jeździć. Aby czerpać maksymalną frajdę z tego wyjazdu musisz być przygotowany kondycyjnie. Więc przed wyprawą pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po górkach, jeśli nie masz ich koło siebie, to jeździj większe dystanse. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Pamiętaj, że dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01 – wyjazd z Polski

W sobotę w godzinach porannych wyruszymy w trasę z Krakowa przez Katowice do Cavaillon.

Dzień 02:  przyjazd do Cavaillon

Zakwaterowanie i jak pozwoli czas, to krótka rundka po okolicy.

Dzień 03:  Apt – pętla | 51 km | 700 m podjazdu i 700 m zjazdu

W pierwszy dzień udamy się busem do oddalonego o ok. 30 km na wschód Apt, skąd rozpoczniemy 51-kilometrową pętle szlakiem „Les Ocres à vélo”, który biegnie przez Rustrel, Villars, Saint Saturnin les Apt, Roussillon i Gargas. Na trasie podziwiać będziemy kamieniołomy płomiennej ochry oraz białe wapienne wzgórza Masywu Luberon.

Dzień 04: Bedoin – Mount Ventoux – Carpentras | 59 km | 1715 m podjazdu i 1935 m zjazdu

Drugiego dnia naszej wyprawy czeka nas nie lada wyzwanie – zdobędziemy najwyższy szczyt regionu Mount Ventoux (1909 m n.p.m) zwany Olbrzymem Prowansji, jest to jedna z najbardziej rozpoznawalnych i mitycznych gór w historii kolarstwa, znana z licznych wizyt Tour de France. Nie ma potrzeby bać się tego podjazdu, gdyż w każdej chwili będzie można pokonać wybrany fragment trasy naszym samochodem wspierającym. Warto jednak spróbować, bo satysfakcja ze zdobycia szczytu będzie ogromna. Na miejsce startu w Bedoin, jak również trasę powrotną z Carpentras do Cavaillas pokonamy busem.

Dzień 05:  St Remy de Provance | 54 km | 380 m podjazdu i 385 m zjazdu

Po porannym posiłku wyruszymy na zachód, w kierunku urokliwego St Remy de Provence. Po trudach poprzedniego dnia czeka nas niezwykle przyjemna, praktycznie płaska trasa przez prowansalskie wsie i miasteczka. W drodze powrotnej podróżować będziemy przez tereny Parku Przyrodniczego des Alpilles, a następnie przez Eygalières, Orgon.  Przekroczymy rzekę Durance i wrócimy do Cavaillon.

Dzień 06:  Georges de la Nesque | 54 km | 960 m podjazdu i 960 m zjazdu

Tego dnia udamy się w trasę poprowadzoną jednym z najbardziej spektakularnych prowansalskich wąwozów – Georges de la Nesque. Jest on zlokalizowany pomiędzy masywem Luberon a Mont Ventoux. Trasa prowadzić będzie krętymi drogami, zapewniając wspaniałe widoki – zwisające skały i strome zbocza, które można podziwiać z drogi oraz liczne tunele i tarasy widokowe.

Dzień 07:  Park Narodowy Luberon | 61 km | 560 m podjazdu i 560 m zjazdu

Ostatniego dnia eksplorować będziemy tereny Parku Narodowego Luberon położone na zachód od Cavaillon. Pierwszy etap trasy pokonamy szlakiem EuroVelo nr 8. Odwiedzimy Les Taillades, gdzie można wspiąć się na szczyt, podziwiając zamek i kościół z bajecznymi widokami na góry i równiny, małą wioskę Maubec, gdzie zachowały się dawne fortyfikacje. Dalej ruszymy w kierunku Les Baumettes i St Julien, by odwiedzić rzymski most na rzece Le Coulon. Następnie tą sama trasą wrócimy do Les Baumettes i przez średniowieczne Oppede-le-Vieux i Robion wrócimy do Cavaillon.

Dzień 08: Grand Canyon du Verdon 

W drodze powrotnej do Polski będziemy mogli zatrzymać się, by móc podziwiać piękne panoramy największego kanionu w Europie – Kanion Verdon. Będąc w Prowansji i mając do dyspozycji samochód, warto skorzystać z okazji i zobaczyć ten niezwykły twór natury.

Dzień 09:  przyjazd do Polski

Tego dnia w godzinach porannych wrócimy do Polski

MIEJSCE STARTU WYPRAWY

Kraków | Katowice | Opole | Wrocław  – w cenie wyjazdu

Poznań| Kielce | Łódź | Warszawa*

* możliwy jest start wyprawy z tych miast pod warunkiem uzbierania się min. 3-4 osób na danej trasie. Usługa jest dodatkowo płatna w zależności od miejsca i liczby osób. Szacunkowy koszt to 100 – 200 zł / os. Więcej szczegółów będzie znane bliżej wyprawy, jak będą znane miejsca zamieszkania uczestników wyjazdu.

Warunki

Cena zawiera:

  • transport uczestników z/do Polski (Kraków, Katowice),
  • nocleg w hotelu w pokojach 2-3 os. ze śniadaniem,
  • przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami,
  • wsparcie samochodu z kierowcą na trasach,
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera:

  • wyżywienia poza śniadaniami,
  • ew. opłat dodatkowych

Zaliczka:

Kwota: 600 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na wyprawę polecamy zabrać rower trekkingowy, krosowy lub górski.  Wynika to z faktu, że trasa poprowadzona jest drogami publicznymi, asfaltowymi, ale w mniejszym stopniu poszutrach i ścieżkach leśnych.W naszej opinii najlepsza szerokość opony to 1.75″ – 2.00″. Dla wygody warto, żeby rower miał amortyzator. Czy to znaczy, że nie możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale robisz to na własne ryzyko i niedogodności. Każdy jest z nas inny, dlatego dla jednej osoby ta trasa na rowerze bez amortyzatora będzie niemożliwa do przejechania, a dla kogoś innego będzie to normalna trasa. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

 Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do roweru: zapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty lub paszport.

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: ok. 150 – 200 EUR

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas wyprawy towarzyszy Wam samochód zabezpieczający. Śpimy w jednym miejscu, jeździmy „na pusto”, jedyne co trzeba zabrać to mały plecak lub małe sakwy na podstawowe rzeczy, które mogą być potrzebne podczas jednego dnia jazdy rowerem. W związku z ograniczoną pojemnością busa, Twój bagaż nie może przekroczyć 15 kg plus rower.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jeśli się wahasz, bo boisz się, że nie dasz sobie rady, to wiedz, że sobie poradzisz. Boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Podjazdów jest sporo. Całkowity dystans naszej propozycji pokonany przez 6 dni to 280 km a suma przewyższeń jest na poziomie 4200 metrów. Będziemy pokonywać dzienne trasy rzędu ok. 50-60 km, zarówno po terenach płaskich, jak i mocno pofałdowanych. Prawdziwym wyzwaniem będzie wspinaczka na Mt Ventoux. Warto spróbować się na nią wspiąć, zwłaszcza, że przez cały czas towarzyszyć nam będzie samochód, więc w każdej chwili będzie można pokonać fragment trasy busem. Prowansja jest niewątpliwie górzysta. Mogą boleć nogi, tyłek i mięśnie. Pamiętaj, że ja nie jeżdżąc z Tobą wcześniej na rowerze, nie jest w stanie w sposób obiektywny odpowiedzieć na pytanie czy ta wyprawa jest dla Ciebie trudna, czy łatwa. Dlatego jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Jeśli chcesz się poradzić to zadzwoń do nas. Spróbuj przejechać przez kilka dni pod rząd po 70-100 km dziennie.

Jak jedziemy do Prowansji, co z busem na miejscu?

Na wyprawę do Prowansji jedziemy busami 9 osobowymi lub jednym większym. Zabieramy uczestników z Krakowa lub Katowic. Jeśli uzbiera się wystarczająca liczba chętnych osób, to uruchomimy połączenie z innych miast w Polsce. Taka opcja jest dodatkowo płatna i na zapytanie. Trasę pokonuje dwóch kierowców, będziemy robić przerwy co 2-3 godziny jazdy.

Czy dasz sobie radę? 

Wyjazd jest kierowany do średnio zaawansowanych rowerzystów. Jego trudność polega na przewyższeniach i podjazdach. W naszej opinii każdy, kto jeździ na rowerze i nie boi się podjazdów powinien sobie poradzić podczas tego wyjazdu. Na tej wyprawie najlepiej spisze się rower trekkingowy lub rower górski.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasy poprowadzone są po nawierzchni mieszanej (asfalt, szuter, ścieżki leśne).

Gdzie śpimy?

Nocleg zaplanowany jest w Cavaillon w Hotel Du Park w pokojach 2- i 3- osobowych. Jeśli zapisujesz się z kimś i chcesz być z tą osobą w pokoju, koniecznie napisz do nas maila z tą informacją. Żebyśmy mogli to wcześniej zaplanować.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę?

Śniadania mamy w cenie pobytu. Dodatkowe wyżywienie we własnym zakresie. Na trasie będziemy robić zakupy w marketach oraz zatrzymywać się na posiłki w lokalnych restauracjach, barach i knajpkach, aby skosztować tamtejszej kuchni.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Francja jest w UE. Warto mieć ze sobą kartę EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy. 

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Prowansja na rowerze pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Francja. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.