Portugalia - Rota Vicentina

Kategoria
Wyżywienie
śniadania
Trudność
średnia
Transport
samolot
Zakwaterowanie
pensjonaty / hotele

Wycieczka chwilowo niedostępna.

Szczegóły wyjazdu Portugalia - Rota Vicentina

O wyprawie

Rota Vicentina | 8 dni | 6 dni jazdy | 315 km | 4450 m przewyższenia

Przez południowo – zachodnie krańce Portugalii, a dokładnie regiony Alentejo i Algavre oraz wybrzeże Costa Vicentinapoprowadzona została niesamowita Rota Vicentina – sieć około 400 km oznakowanych tras możliwych do pokonania pieszo, i co nas niezwykle cieszy – także na rowerze. Punktem odniesienia w trakcie naszej 6 – dniowej wyprawy będzie jeden z trzech wyznaczonych tutaj szlaków tzw.

Trasa Historyczna (Caminho Histórico)którą od niepamiętnych czasów przemierzali tutejsi mieszkańcy, pielgrzymi oraz podróżnicy. Wystartujemy z Santiago do Cacem i udamy się na południe, przez portugalskie wsie i miasteczka, niekończące się pola dzikich kwiatów oraz piękne plaże i poszarpane, strome zbocza klifów. Podążając oznaczoną drewnianymi słupkami z charakterystycznymi biało – czerwonymi znakami trasą dotrzemy aż na sam koniec średniowiecznego świata, czyli na Przylądek Świętego Wincentego.

Nazwa Alentejo pochodzi od słów „Alem do Tejo” i znaczy dosłownie „kraina za Tagiem”. Ten rozciągający się na południe od Lizbony aż po granice Algavre i ziemię hiszpańską na wschodzie region to miejsce spotkania dwóch rzeczywistości: z jednej strony otwartej przestrzeni Oceanu Atlantyckiego, a z drugiej – niezwykle zróżnicowanych terenów pokrytych przez złote łany zbóż, zielone trawy, winorośl oraz gaje oliwne i tak charakterystycznych dla tej części Portugalii – lasów drzew korkowych.

Ta część portugalskiego wybrzeża to jedna z najdzikszych i najlepiej zachowanych linii brzegowych południowej Europy. Spotkać tu można wysokie klify i piaszczyste plaże smagane atlantyckimi wiatrami. Trzeciego dnia naszej wyprawy zboczymy z głównego szlaku i jedną z kilku tras cyrkulacyjnych (Percursos Circulares) poprowadzonej w okolicach Almograve, kierować będziemy się nad wybrzeże, by móc częściej podziwiać jego surowe piękno.

Południowo-zachodnia Portugalia wypalona jest słońcem – w miesiącach letnich normą są tutaj temperatury sięgające 40 st. Celesjusza. Dlatego najlepszymi miesiącami na rowerową eksplorację tego krańca Europy jest wczesna jesień i wiosna. Panują tam wtedy przyjemne temperatury, a i promieni słonecznych jest pod dostatkiem.

WoW wyprawy:

Lizbona | Santiago do Cacem | Almograve | rejon Algarve | Park Naturalny Alentejano Costa Vicentina | Przylądek Św. Wincentego | zatoka Baia de Lagos | Atlantyk | Caminho Histórico | wiecznie zielone lasy korkowe | strome klify | piękne plaże | kuchnia portugalska 

Charakterystyka wyjazdu:

Wyjazd kierowany jest on do rowerzystów z doświadczeniem rowerowym, dobrze czujących się w trudnym, zróżnicowanym terenie. Jego trudność polega na przewyższeniach i podjazdach oraz zmiennej nawierzchni. Zalecamy zabrać na wyjazd rower górski bądź trekkingowy o oponach szerokości 2.0 cala. Stopień trudności tej wyprawy jest na poziomie III. Noclegi zaplanowane są w hotelikach i pensjonatach w pokojach 2- oraz 3-osobowych. Organizujemy na miejscu transport bagaży pomiędzy miejscami noclegowymi.

Jak przygotować się do wyjazdu?

W naszej opinii każdy, kto regularnie jeździ na rowerze i nie boi się podjazdów powinien sobie poradzić.  Aby czerpać maksymalną przyjemność z tego wyjazdu, musisz być przygotowany kondycyjnie. Przed wyprawą regularnie pokonuj podobne dystanse do tych planowanych i jeździj po pagórkach i górkach. Jeśli nie masz ich koło siebie, to pokonuj większe dystanse. Jeśli nie jeździłeś nigdy z sakwami wcześniej, to warto spróbować przed wyjazdem, aby nie uczyć się tego na wyprawie. Podstawa to również sprawny rower, czyli SERWIS roweru przed wyjazdem obowiązkowo.

Program

Poniżej przedstawiamy ramowy program wyjazdu. Pamiętaj, że podany dystans i przewyższenia mogą ulec zmianie w trakcie wyjazdu. Dlaczego? Wynikać to może z kilku czynników np. konieczność zmiany trasy przez przewodnika, różnicy między Twoim telefonem/sprzętem/licznikiem a naszym programem, zmianą miejsca noclegowego względem zaplanowanej trasy. Różnice te mogą sięgać 5-10%.

Dzień 01: wylot | nocleg w Lizbonie

Nasz lot zaplanowany jest liniami WizzAir w zależności od daty startujemy albo z Katowic albo z Warszawy Okęcie.

Dzień 02: Santiago do Cacem – Cercal | 41 km | 610 m podjazdu i 660 m zjazdu

Po śniadaniu wyruszymy busem w kierunku Santiago do Cacem, skąd rozpoczniemy nasza portugalską eskapadę. Już pierwsze kilometry tego dnia pozwolą nam odkryć piękno tamtejszego krajobrazu zdominowanego przez lasy drzew korkowych. Po drodze mijać będziemy także gaje oliwne, sady, ogrody oraz liczne wychodnie skał. Dalej trasa prowadzić nas będzie wzdłuż jeziora Campilhas i dalej do Cercal, gdzie będzie nasz drugi nocleg.

Dzień 03: Cercal – Odemira – Sao Teotonio | 60 km | 1075 m podjazdu i 1090 m zjazdu

Następnego dnia wystartujemy z Cercal, skąd aż po St Luis ciągnie się najbardziej górzysty fragment szlaku historycznego. Będzie on dość wymagający fizycznie, również dlatego iż prowadzić będzie po trudnym, nierównym terenie. Nagrodą będzie roztaczający się ze wzgórz widok na ocean. Za St Luis teren staje się łagodniejszy, obfitujący w liczne strumienie, potoki oraz pola i lasy. W godzinach popołudniowych dotrzemy do Sao Teotonio, które będzie nasza bazą wypadową przez kolejne 3 dni.

Dzień 04 : Sao Teotonio – Almograve –  Zambujeira do Mar – Sao Teotonio | 57 km | 500 m podjazdu i 500 m zjazdu

Tego dnia wyruszamy na kolejne spotkanie z oceanem. Trasa prowadzić fragmentem  szlaku cyrkulacyjnego wzdłuż wydm okolic Almograve a następnie piękną trasą wzdłuż wybrzeża. Przez Zambujeira do Mar wrócimy do naszej bazy noclegowej.

Dzień 05: Sao Teotonio –  Vale de Telha | 50 km | 760 m podjazdu i 810 m zjazdu

W godzinach porannych opuścimy Sao Teotonio i udamy się na południe w dalszą drogę szlakiem historycznym. Na trasie tego dnia znajdą się miejscowości takie jak: Sao Miguel, Odexide oraz Aljezur. Minąwszy Odexide wkroczymy na tereny  regionu Algarve. Tego dnia ponownie dotrzemy nad ocean, a dokładnie do miejscowości Arrifana. Na tamtejszej plaży w kształcie muszli znajduje się niesamowita formacja skalna – Pedra da Agulha – wysoka skała w kształcie igły, symbol południowo-zachodniego wybrzeża.

Dzień 06: Vale de Telha –  Cabo de Sao Vicente – Sagres | 66 km | 940 m podjazdu i 1010 m zjazdu

Ostatni odcinek szlaku Rota Vicentina biegnie przez teren Parku Naturalnego Alentejano i Costa Vicentina. Dłuższy postój i pamiątkowe zdjęcie zrobimy przy latarni morskiej na Przylądku św Wincentego, w średniowieczu uznawanym za koniec znanego Europejczykom świata. Nasz przedostatni nocleg spędzimy w położonym 6 km dalej Sagres.

Dzień 07: Sagres – Lagos | 40 km | 560 m podjazdu i 545 m zjazdu

Szum fal i widoki pięknych plaż otoczonych skałami towarzyszyć nam będą ostatniego dnia naszej przygodowej wyprawy. Pokonamy liczącą ok. 42 km trasę do Lagos położonego nad jedną z największych zatok Algarve – Baia de Lagos.

Dzień 08: przejazd do Lizbony | wylot do Polski

W godzinach przedpołudniowych, spakowani wyruszymy busem w kierunku Lizbony. Lot powrotny do Polski mamy zaplanowany w nocy o godz. 01:15.

Dzień 09: powrót do Polski

W Warszawie lądujemy o godz. 06:05 rano

* Program i jego poszczególne elementy mogą ulec zmianie ze względu na warunki pogodowe oraz kondycyjne uczestników.

Warunki

Cena zawiera:

  • bilet lotniczy na rower,
  • transport uczestników z Lizbony do Santiago do Cacem oraz z Lagos na lotnisko do Lizbony,
  • 7 noclegów ze śniadaniem,
  • opiekę przewodnika rowerowego, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym,
  • ubezpieczenie
  • składkę na TFG

Cena nie zawiera: 

  • biletu lotniczego pasażera,
  • transportu bagaży na miejscu (ok. 200 zł)
  • wyżywienia (poza śniadaniami),
  • ew. opłat dodatkowych,

Ważne:

Bilety lotnicze kupowane są przez organizatora po potwierdzeniu odbycia się wyprawy. 

Zaliczka:

Kwota: 600 zł

Po zapisaniu się na wyjazd potwierdzeniem uczestnictwa jest wpłata zaliczki do 3 dni od wysłania formularza zgłoszeniowego.

UWAGA: w cenie wyprawy jest zawarty koszt biletu lotniczego na rower – jest to koszt stały. Cena nie zawiera kosztu biletu pasażera.

Dopłata:

Pozostała kwota wyprawy płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:

W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Stowarzyszenie koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu:

Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wyprawy. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.

Jaki rower i jak go przygotować?

Na ten wyjazd polecamy zabrać rower górski, ewentualnie trekkingowy. Wynika to z faktu, że trasa poprowadzona jest po nawierzchni mieszanej, czeka nas jazda po asfalcie, żwirach, szutrach, piaskach, ścieżkach leśnych. W naszej opinii najlepsza szerokość opony to 2.0 cale. Amortyzator jest konieczny. Czy to znaczy, że nie możesz jechać na innym rowerze? Możesz, ale robisz to na własne ryzyko i niedogodności. Każdy jest z nas inny, dlatego dla jednej osoby ta trasa na rowerze bez amortyzatora będzie niemożliwa do przejechania, a dla kogoś innego będzie to normalna trasa. Masz wątpliwości czy Twój rower jest odpowiedni do tej trasy, to skontaktuj się z nami, doradzimy. Najważniejsze jednak, żeby rower był SPRAWNY. Dlatego przed każdą wyprawą WSKAZANY JEST PRZEGLĄD I SERWIS ROWERU. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu.

Na co zwrócić uwagę oddając rower do serwisu?

Oddając rower do serwisu poproś o sprawdzenie takich elementów jak: łańcuch, kaseta, przednie zębatki, support w korbie, stan hamulców (olej, linki, klocki), stan opon (mogą być sparciałe), koła czy nie są scentrowane, piasta w kołach czy nie ma luzu, układ kierowniczy (ewentualne luzy). Dlaczego sprawny rower jest tak ważny? Czym mniej awarii, tym więcej czasu na trasę, zwiedzanie i odpoczynek. Przewodnik pomoże zmienić dętkę, nasmarować łańcuch, podregulować podstawowe elementy, ale już nie scentruje koła, czy nie dokona naprawy roweru. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta w serwisie. A to skutkuje dodatkowymi kosztami dla uczestnika oraz straconym dniem jazdy i pokonania trasy w busie.

Ważne jest, żeby rower był dopasowany do Twojej budowy ciała. Zwróć uwagę, czy masz dobrze ustawione siodełko, klamki hamulcowe, kierownicę. Jest to ważne na wyprawie, ponieważ jeździmy codziennie po kilkadziesiąt kilometrów. W trakcie wyjazdu będziesz odczuwał dyskomfort w wyniku złego ustawienia roweru taki jak ból pleców, barków, nadgarstków czy kolan.

Co ze sobą zabrać?

Na wyjazd musisz mieć ze sobą:

Do rowerubagażnik, sakwy,zapasowa dętka x 2, zapasowe klocki, hak do przerzutek, zapasowa linka, multitool, pompka, oświetlenie do roweru, spinka do łańcucha, kask (zalecamy), ew. mleczko do dętki, zapięcie do roweru, smar do łańcucha, jeśli posiadasz niestandardową część, która wymaga wyjątkowego klucza, zabierz go koniecznie.

Ubrania: chustka na głowę (buffa), okularki, kurtka przeciwdeszczowa/przeciwwietrzna, bluzka z długim rękawem, koszulka z krótkim rękawem, ubranie do spania, krótkie spodenki, wygodne spodenki na rower, długie getry, długie spodnie, skarpetki, bielizna, buty na rower, buty po rowerze, klapki, rękawiczki na rower, bluza lub polar.

Kosmetyki: żel pod prysznic, pastę do zębów, krem do opalania z filtrem,  szczoteczka, szampon, mały ręcznik turystyczny szybkoschnący

Dokumenty: WAŻNY dowód osobisty lub paszport.

Apteczka: maść na stłuczenia, leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, krople żołądkowe, coś na oparzenia, plastry, bandaż elastyczny, gaza, octenisept, koniecznie zabierz leki, które zażywasz systematycznie. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenie, o którym powinien wiedzieć przewodnik,  poinformuj go wcześniej (np. mocna alergia, padaczka, cukrzyca, astma etc).

Kieszonkowe: Ok. 150 euro – oczywiście zależy to od każdego indywidualnie.

Oczywiście są to rzeczy sugerowane. Stworzyliśmy tę listę, aby było łatwiej się spakować.

Jak się spakować?

Podczas tej wyprawy wszystko wozimy ze sobą. Do roweru należy założyć bagażnik. Polecamy bagażnik, który pasuje do każdego roweru. 
Jak informują na swojej stronie linie Wizzair: pasażerowie będą mogli zabrać ze sobą na pokład jedną bezpłatną sztukę bagażu podręcznego o maksymalnych wymiarach 40 x 30 x 20 cm, którą należy umieścić pod fotelem przed sobą. Pasażerowie, którzy wykupą usługę WIZZ Priority, będą mogli zabrać dodatkową podręczną walizkę na kółkach o maksymalnych wymiarach 55 x 40 x 23 cm. Dodatkowo Wizz Air wprowadza nowy typ bagażu rejestrowanego o wadze 10 kg, oprócz już dostępnych opcji 20 i 32 kg.

Dodatkowo my dokupujemy dla każdego bagaż sportowy o max. wymiarach 300 cm (suma wys + dł + szer) i wadze do 30 kg. Oczywiście sami będziemy służyć tzw. pomocą doraźną przy składaniu, po przylocie i rozkładaniu roweru przy odlocie.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?

Jest to wyjazd skierowany do rowerzystów wszechstronnych z zamiłowaniem do jazdy po bezdrożach. Trasy prowadzą po terenie pagórkowatym. Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Podjazdów jest sporo. Dzienne dystanse wynoszą 40-65 km. Całkowity dystans to ok. 315 km a suma przewyższeń jest na poziomie niespełna 4500 metrów. Ale nawet jeśli nie będziesz już dawać rady na podjazdach, możesz poprowadzić rower, poczekamy. Warto podjąć to wyzwanie, bo trasa jest jedną z najpiękniejszych.  Na wyprawę można pojechać rowerem górskim lub trekkingowym. Najważniejsze żeby był sprawny technicznie. Jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu regularnie pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Jeśli chcesz się poradzić to zadzwoń/napisz do nas. Spróbuj przejechać przez kilka dni pod rząd po ok. 50 km dziennie.

Jak dolecimy na miejsce?

Do Lizbony lecimy z Katowic lub Warszawy Okęcie, w zależności od połączeń WizzAir.

Jaką jedziemy nawierzchnią?

Trasy naszych wycieczek są poprowadzone po różnorodnej nawierzchni – czeka nas jazda po szutrach, żwirach, piaskach, ale również po nawierzchni utwardzanej i asfaltowej.

Gdzie śpimy?

W przypadku tych wyjazdów noclegi są zaplanowane w 6 miastach: Lizbona, Cercal, Sao Teotonio, Vale del Telha, Sagres oraz w Lagos w pensjonatach i hotelach. W cenie wyjazdu znajdują się śniadania. Jeśli zapisujesz się z kimś i chcesz być z tą osobą w pokoju, koniecznie napisz do nas maila z tą informacją, abyśmy mogli to wcześniej zaplanować.

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę ?

W cenę noclegu wliczone jest śniadanie, pozostałe wyżywienie we własnym zakresie. Na trasie będziemy robić zakupy w marketach oraz zatrzymywać się na posiłki w lokalnych restauracjach, barach i knajpkach, aby skosztować tamtejszej kuchni.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?

Portugalia jest w UE. Warto mieć ze sobą kartę EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A.

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?

Grupa średnio liczy ok. 10 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Jakie panują zasady podczas wyprawy?

Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona przez naszą organizację. Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy.

Ciekawe artykuły

Treść oferty oraz galeria zdjęć imprezy turystycznej Portugalia - Rota Vicentina pochodzą od biura 80 Rowerów, które jest organizatorem wyjazdu. Dzięki tej wyprawie można zwiedzić i poznać kulturę, tradycję oraz krajobraz takich krajów jak: Portugalia. Wycieczka obejmuje wyżywienie typu śniadania. Główna forma aktywności podczas tego wyjazdu to Rekreacyjne, która pozwala na spędzenie wakacji w sposób aktywny. W przypadku zainteresowania ofertą prosimy o kontakt telefoniczny lub email. Gwarantujemy wiele wrażeń i wspaniałą przygodę.